17 februari 2010

Zon en "Zee"






Wat weer een prachtige dag, zon en zee ik heb het allemaal gezien en wat wil je dan nog meer. Hoewel “zee” gezien is maar betrekkelijk, het meeste was ijs, soms redelijk soms afschuwelijk, maar op sommige plaatsen was het nog echt “zee” hoewel het al jaren IJsselmeer is. Vanmorgen was ik eerst nog zo optimistisch dat ik wel de Afsluitdijk over zou gaan naar Oudemirdum maar na de weersvoorspeller op de pc te hebben geraadpleegd leek het me beter om niet al te enthousiast te doen, kans op sneeuw heeft me goed afgeschrikt de laatste keer dus dat zal mij niet snel weer gebeuren. Bovendien was het hier op dat moment nog -5 C. en aan de overkant van het IJsselmeer gaf de thermometer -7 C. aan, dus even een andere route kiezen. Via Medemblik en Wervershoof waar ik broer Ben en zijn vrouw Riet passeerde als sportieve wandelaars ben ik naar Westwoud gegaan op familiebezoek. Arie en Githa waren thuis en de koffie komt daar als eerste aan bod, na wat bijkletsen over dit en dat ben ik verder gegaan naar de provincialeweg om wat later via de Torenweg in Hem te belanden. Op de hoek staat al jaren dit mooie “houtsnijwerkje” en van onderaf gaat de toren ook mee op de “kiek”. Later toen ik langs een stukje IJsselmeerdijk reed, die overigens heel slecht berijdbaar is, zag ik een paar schaatsfanaten op het IJsselmeer rijden, dat was ten zuiden van Enkhuizen om later ten noorden van de “Haringstad” grote wakken en scheuren in het ijs te zien. Nee, schaatsen op stukken ijs met zoveel risico zal voor mij altijd een afkeer houden sinds een jeugdervaring waarbij twee mensen zijn verdronken. In Enkhuizen was het prachtig, volop zon en dichtgevroren haven met de witte ophaalbrug op de achtergrond. Op het punt waar ik stond voor deze foto lag aan de andere kant het IJsselmeer nog volop open en was alles ijsvrij, zo zie je maar dat de verschillen erg groot zijn en dat het ijs op het IJsselmeer echt onbetrouwbaar is. Vanaf Enkhuizen heb ik alles bovenop de dijk gereden waarbij de wind me af en toe flink heeft opgejaagd tot zelfs 48 km p/u en dat hield weer in dat er geregeld flink bijgeremd moest worden in het bochtige fietspad. Ik meen dat de teller thuisgekomen iets van 77 km aangaf, net leuk voor een opwarmertje.

Geen opmerkingen: