17 april 2010

Voor de start realiseerde ik me dat 17 april '45 nooit vergeten zal worden.







Zaterdagmorgen 7 uur, wat moet een mens al zo “vroeg” uit bed. Ik ben geen langslaper en bovendien zal ik straks een paar stoelen proberen te repareren. Na de ochtend rituelen heb ik me serieus bezig gehouden met een klein deel van de inventaris en ik moet zeggen dat het allemaal prima is gelukt, ze kunnen weer jaren mee. Het was ondertussen tegen half 10 en de eerste koffie was al ingeschonken, zal ik Kees eens bellen, misschien gaat hij vandaag ook een stukje fietsen, zo gezegd zo gedaan. Kees was inderdaad van plan om in de loop van de morgen op pad te gaan. Ik moest me nog omkleden enz. enz. . Voor ik echt van huis was had ik de eerste foto al gemaakt, bij mijn overburen hing de vlag halfstok, de originele Wieringermeervlag, oorzaak voor mij duidelijk, vandaag 17 april 1945 is het 65 jaar geleden dat de Duitse bezetters de dijk van de polder hebben opgeblazen waardoor alles hier onder water verdween met alle ellende van dien. Tegen 10 uur was ik onderweg, op naar de Smaragd in “De Waard”. Kees en Marian waren nog druk bezig met het bevoorraden van de camper omdat Marian er volgende week mee op pad zal gaan. Na de koffie zijn we van start gegaan, eerst naar Middenbeemster een uitnodiging afgeven bij Cor en Truus, in eerste instantie dacht ik dat er niemand thuis was maar de garagedeur was los en samen zat het “span” bij de vijver achter het huis. De ontvangst was allerhartelijkst en samen met Kees zaten we even later aan de koffie en werden we prima verzorgd. Na deze korte pauze zijn we weer verder gegaan langs Kwadijk op naar Edam om vervolgens de IJsselmeerdijk te bereiken waar we heerlijk door konden trappen. Voor het echter weer zo ver was moesten we nog even in de remmen voor een amazone met een onwillige viervoeter. Onderweg kreeg Kees het even, maar heel kort, maar het was voldoende, Kees was aan het “rissen” oftewel, (racefiets inhaal syndroom) het was zo gepiept. Iets verder nam Kees de afslag naar de koffie met appelgebak bij de molen vlak bij Etersheim. De volgende stop zou worden in Zwaag bij “De Oude Veiling” waar Kees een bestelling had gedaan voor de restauratie van een heel oud racefietsje. Na deze boodschap werd de rit door zeer bekend terrein vervolgd, o.a. Zwaag, Oudijk, (in de volksmond “Ouwe Dik”) dan via De Boekert naar Zwaagdijk en vervolgens door Wervershoof en Onderdijk op Medemblik af. Hier langs kasteel Radboud en de haven de laatste 10 km naar Middenmeer waar de 125 precies vol raakten voor vandaag.

Geen opmerkingen: