03 augustus 2010

De afstand doet er niet toe, het is altijd leuk met een Quest





Het komt echt voor dat het een beetje uit de hand loopt, vandaag dacht ik gewoon een klein stukje te gaan fietsen maar het liep inderdaad een ietsje uit de hand, 156 km is nou niet direct verontrustend maar ietsje minder mag ook, de slager vraagt wel eens mag het een ietsje meer zijn, maar dit gaat over fietsen. Het weer werkt mee en al rond kwart voor 10 ga ik me omkleden, de boodschappen voor vandaag zijn net opgehaald en de dag is verder zonder problemen. Een ritje richting de IJsselmeerdijk ligt voor de hand, gister ben ik al langs Medemblik, Enkhuizen en Hoorn geweest en vandaag zoek ik het begin van de dijk op bij Scharwoude net achter Hoorn. Met de wind half opzij en af en toe schuin van achteren gaat het als een trein en via Schardam,Etersheim en Warder ben ik binnen de kortste keren in Edam. Een moment twijfel ik of ik door zal gaan of afslaan richting het “binnenland” het wordt rechtdoor langs de dijk en dan kom je binnen een paar kilometer op “De Dijk” in Volendam. Het is er net als zo vaak wat aan de drukke kant maar rustig rijden en af en toe stoppen geeft nergens ergernis of problemen. Na Volendam volg ik de dijk verder en kom al heel snel in Monnickendam, het is dan nog maar een klein stukje om even een blik op “Het Paard” van Marken te werpen dus de dijk aanhouden en over Marken naar het uiterste puntje waar veel fietsers en wandelaars verzameld zijn en allemaal met een camera om de zoveelste foto van de vuurtoren te maken. Ik ga weer verder en neem de buitenkant tot aan de haven om daar een bakkie te doen met appelgebak, het ging niet door alles was bezet en een staanplaats of binnen zitten leek me niet aantrekkelijk, dan maar naar een volgende gelegenheid. Na Marken links aanhouden en weer langs de dijk op naar Uitdam, gevolgd door Ransdorp en Zunderdorp, hier en daar wat binnendoor en zo op naar Broek in Waterland en dan door dit schilderachtige dorpje naar Overleek waar ik de dik verdiende koffie met appelgebak en slagroom weet te scoren bij de enige gelegenheid in dit langgerekte gehucht met hier en daar een boerderij en een verhuurplek van “fluisterboten”, ik zit heerlijk aan het water en alles smaakt er prima. Na de koffie op naar Ilpendam en vervolgens naar Purmerend, vanaf de Purmerenderweg is het een bijna vaste route naar huis, maar toch sla ik nog een keer af om over het binnendoor fietspad vanaf Oosthuizen in Beets te komen waar ik gister ook al was. Naar huis is een fluitje van een cent, bijna blindelings te rijden, hoewel, oogjes open houden op elk kruispunt en in elke bocht langs de weg. Mensen maken soms vreemde capriolen en een ongeluk ligt in een klein hoekje, maar gelukkig is alles weer goed gegaan en heb ik weer heerlijk genoten van alles wat ik onderweg ben tegen gekomen.

Geen opmerkingen: