05 augustus 2010

Langs het Marsdiep en de Noordzee







Donderdagmorgen, de laatste bui is net weg en de zon lijkt er af en toe door te komen. Het lijkt weer een schappelijke dag te worden om een klein rondje te maken, was ik gister en eergisteren al langs de kust van het IJsselmeer gefietst van daag is de “noordkop” aan de beurt. Als ik aan de noordkop denk gaat dat richting Den Helder dus op pad voor een tochtje in die richting. De eerste stop is net als ik het pad af ben gereden, mijn buurman Jef wilde graag weten of ik de “regenkap” wel mee had, als trouwe lezer wist hij van mijn ervaringen van de laatste dagen, dus begrijpelijk dat hij een beetje bezorgd is. Via Slootdorp, waar de brug al een hele poos weer vernieuwd is en de verkeershinder tot het verleden behoort, gaat het richting De Haukes en Westerland om zo naar de “korte Afsluitdijk” te gaan en langs het Amstelmeer richting Den Helder. In Den Helder zoek ik de kortste weg naar de buitenkant bij de aanlegplaats van de boot naar Texel, daar ga ik om het z.g. “Peperhuisje” heen de Zeepromenade op en fiets daar enkele kilometers langs het uiterste noordpunt van het vaste land van Noord-Holland langs het Marsdiep. Bij de vuurtoren “De Lange Jaap” stop ik even en loop de dijk op om een foto te maken van ’t hele bouwwerk, je ziet altijd maar een deel als je daar fietst, toen ik me omdraaide zag ik dat de Quest wel erg klein leek zo vanaf de bovenkant van de dijk. Iets verder zag ik een groep “waaghalzen” die met de kano door de branding het ruime sop hadden gekozen, allemaal met een helm op dus ongevaarlijk is dit zeker niet. Verder weer langs dit pad om na een klein stukje linksaf omhoog de duinen in te gaan en zo via het fietspad tot aan Callantsoog een zeer gevarieerd toertje te maken, omhoog, omlaag en flink bochtig. In Callantoog verwen ik mezelf met een heerlijk portie kibbeling en vervolg later mijn weg weer richting Petten daar langs de buitenkant van de zeewering tot aan Hargen dan door naar Callantoog via de duinen en door het bos. Bij Schoorldam passeer ik het Noordhollandskanaal en ga via Oude-Niedorp naar Middenmeer. Bij Oude-Niedorp heb ik nog even een kort bezoekje gebracht op het adres van mijn neef en zijn vrouw, helaas niemand aanwezig maar om mijn bezoek te verduidelijken heb ik een “plaatje” gemaakt van zijn nostalgische buitentoilet, zo ging dat vroeger, de melkemmers en toebehoren schrobben op de stoep bij het water en “’t Huissie” er vlak naast, dit “Huissie” stond boven de gierkelder denk ik, maar nostalgie is onmiskenbaar aanwezig. De laatste 15 km naar huis gingen via de vaste route op naar Middenmeer waar de teller 101 km aangaf.

Geen opmerkingen: