23 november 2010

Een boerderij met dubbelvierkant langs de weg





Het weer is aan het veranderen, dat is wat je geregeld hoort via de berichten op radio en TV en het is te merken ook, vanmorgen toen ik zat te “kranten” hoorde ik al dat de regen op de erker kletterde en mijn eerste gedachte was, dat wordt vandaag geen rondje fietsen. Maar alles is veranderlijk en het weer niet het minst, nadat ik bij de bakker was geweest en later nog naar de supermarkt leek het toch wel mee te vallen en na een bak koffie heb ik besloten om me toch maar om te kleden en richting de “Zuidoost” te gaan. Eerst één en ander in de tas die altijd in de fiets mee gaat, waaronder ook mijn “mobieltje” en nauwelijks was hij ingeschakeld of er kwam een melding van een gemiste oproep. Het bleek dat Kees had gebeld, meteen even terug bellen dan hoor ik wel wat er loos is. Hij was onderweg net voorbij “’t Verlaat” en kwam richting Middenmeer. Dus omkleden en niet direct richting “Zuidoost” we zien wel waar Kees op af gaat. Tegen 11 uur was Kees hier en na de koffie zijn we op Kees zijn verzoek richting Oostwoud gereden, Kees wilde wel weer een keer bij Jan Geel kijken hoe die bezig zou zijn met zijn echte “old timer” de T-Ford. Bij aankomst hoorden we wel de viervoeter blaffen maar zagen nog niemand, de deur bleek los en Annie vertelde dat Jan in de schuur was, inderdaad er werd hard gewerkt aan de “overkapping” van de auto. Door omstandigheden was het bezoek maar kort, voor degenen die dit lezen, ik zei tegen Kees toen we weer onderweg waren, “Wees erg zuinig op wat je hebt, ik weet hoe het is als je het niet meer hebt” dit even tussendoor slechts enkelen zullen dit begrijpen. We hebben ons ritje vervolgd en zijn via wat binnenwegen en paden over Zwaagdijk en Nibbixwoud gereden om via Wognum weer een smal pad te vinden wat uiteindelijk uitkwam in de Wogmeer en via nog wat afslagen en kruisingen stonden we op een bepaald moment bij mijn zus Gerda aan de Obdammerdijk waar we heel gezellig hebben zitten kletsen met de nodige koffie en koek over van alles en nog wat en vooral over hun reizen van de afgelopen 2 jaar naar verre landen, gerekend naar onze begrippen. Opvallend is één foto, speciaal voor Wim, wat voor “kettingwiel” heeft Kees in zijn hand ? In een volgend verhaal zal ik het duidelijk maken en als Wim er nog niet uit is het juiste antwoord vermelden. Net in het dorp was een trekkerchauffeur wat onfortuinlijk geweest door zijn hooibalen wat te vroeg te lossen.Het was slechts een ritje van 62 km vandaag, volgende keer beter zullen we maar zeggen.

2 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Pé,
Ik denk dat het de schijf van een katrol in een hijsoog in een gebouw is.
Groeten,
Wim

Pé Koomen zei

Hoi Wim,

Je bent er al vlot, ik zal je niet langer op de proef stellen, in een kort aanvullend stukje staat zo meteen nog een foto met uitleg.

gr.Pé