28 december 2010

"Zwartwerkers"





Geheel buiten verwachting ben ik toch nog weer even op pad geweest. Eerst op buienradar gekeken en juist daardoor had ik er totaal geen hoop op, rond half 10 in de buurt van Zuidoostbeemster de eerste sneeuw mogelijk in natte vorm maar even heen en terug naar Zwaag dat moet nog wel mogelijk zijn. Dus omkleden en op pad richting Zwaag om te informeren bij Riet wanneer ik aan de beurt ben voor een e-mail, Riet studeert momenteel op het toetsenbord om via een draadloze verbinding het “World Wide Web” op te gaan. Bovendien kreeg ik onlangs te horen dat ik best langs mocht komen, “De koffie is altijd klaar” nou mooi dat ik weer op een leeg nest kwam. Uit nood ben ik toen maar doorgereden naar Zuidoostbeemster om bij mijn vriendin om een bakkie te gaan. De wegen zijn overal droog en schoon, geen sneeuw meer op de wegen hoewel er nog genoeg ligt vooral richting Purmerend en omgeving. De weersvoorspelling heb ik maar aan m’n laars gelapt, volgens de buienradar komt het uit het Zuid-Westen en de wind zit momenteel juist in het Oost-Zuidoosten.na een voorspoedige heenreis was ik rond half 12 in de “Zuidoost” en uiteraard was er koffie met een flinke plak tulband en later nog een keer zo’n portie, heerlijk. Na wat kletsen enz. hebben we samen een broodje gegeten waarna ik weer ben opgestapt om richting Middenmeer te gaan. Weer over de Oostdijk en bij Hobrede naar de andere kant van het kanaal tot aan Oosthuizen waar ik rechtsaf ben gegaan om via Etersheim bij de IJsselmeerdijk uit te komen. Er ligt in de Beemster en langs de dijk nog behoorlijk wat sneeuw hoewel de wegen prima te berijden zijn. Bij één van de bochten in de dijk ben ik even uitgestapt en heb een paar foto’s gemaakt waarop goed is te zien dat daar nog steeds veel meer sneeuw ligt dan in de Wieringermeer. Onderweg zag ik op een bepaald moment zwarte grond naar beneden rollen in de slootkant, een mol was actief bezig ondergronds een echte ”zwartwerker” in de witte sneeuw, iets verder was zijn collega ook bezig geweest en daar heb ik maar even een foto van gemmaakt. Na een ritje van 87 km was ik weer thuis en hiermee is de totaalteller op 12.901 km gekomen

Geen opmerkingen: