31 januari 2011

Even wennen, maar het was echt koud.



Voor mijn gevoel was het nog nooit zo ver, even heen en weer naar Oudemirdum. Het zal hem wel in de dagtemperatuur gezeten hebben want ik voelde me net zo goed als andere dagen alleen was het vandaag, zoals ik dat dan pleeg te noemen “goor koud” d.w.z. aangrijpend koud weer, waterkoud of hoe een ander dat ook betiteld. Van start tot finish nevelig laag hangende bewolking, net wel en net geen mist en toen ik vanmorgen weg ging was het 0,2 graden onder nul en toen ik in Friesland was stond daar de thermometer op 1,5 boven nul. Maar toch was het weer een heerlijk ritje, even de benen strekken na een weekend waarin “mannendag” gevierd en beleefd werd, kaarten en biljarten met zwagers en broers van Tiny’s familie, we waren “maar” met z’n negenen, 7 broers en 2 van de z.g. “kouwe kant” de derde vertegenwoordiger van diezelfde “kouwe kant” is dit jaar verhinderd omdat hij is gekozen tot Prins Carnaval in Zwaag, hierover is alles te lezen en te vinden op http://www.carnavalzwaag.nl/ . Toen ik dus van start ging kwam ik al snel tot de ontdekking dat ik de temperatuur wat had onderschat en heb overwogen om te stoppen en de pet te verwisselen voor de muts die over de oren kan worden getrokken, maar achteraf bleek dit echt niet nodig want na een kilometer of tien had ik het al weer flink warm. Over de Afsluitdijk was het voor het eerst dat er bij het monument geen enkele bezoeker was die langs het fietspad zijn auto had geparkeerd, het was er een dooie boel om zo te zeggen. Over de hele dijk kwam ik geen enkele fietser, bromfietser of wandelaar tegen en dan begin je wel een beetje het idee te krijgen van “Alleen op de Wereld” vooral als de sluizen aan beide zijden aan de scheepvaart voorrang geven waardoor er geen enkel motorvoertuig langs de banen gaat, dan is het echt stil. Bij Bianca aangekomen eerst koffie met koek en toen de kinderen uit school kwamen aan tafel voor een broodje en alles wat er bij hoort. Thimo en Fleur zijn nog steeds enthousiast over de “zwerfkat” die door de familie liefdevol wordt verzorgd en vertroeteld, vanmiddag moest Bianca met het beestje naar de dierenarts voor één of andere prik en gingen beide kinderen mee. Toen ik weer ben vertrokken voor de rit naar Middenmeer heb ik na alle droge kleren die ik ondertussen had aangetrokken ook mijn jas maar aangehouden, het leek me verstandiger, Bianca zei ook al: “Beter warm nat van het zweet als koud nat worden” en achteraf is het niet onverstandig geweest. Op de terugweg kwam ik op de dijk één wielrenner tegen, net voor het monument, uit veiligheid meende ik even een seintje te geven door op de claxon te drukken, nou drukken ging wel maar geluid, ho maar. Dus boven even stoppen en de accu wisselen, waar ik ook de “Steenzetter” maar heb vereeuwigd, die staat daar ook maar in weer en wind. Toen ik thuis kwam bleek ook de tweede accu al dicht bij het einde te zijn dus allebei opladen en na 160 km morgen weer fris verder, waarheen en waarvoor dat zien we morgen wel weer.

Geen opmerkingen: