06 januari 2011

Mist in de Noordkop






Het is weer een bijzondere dag, geen vorst of sneeuw maar voor de verandering een klein beetje regen en als ik het van te voren had geweten dan was ik thuis gebleven want onderweg werd de mist steeds dichter. Ik had in eerste instantie het plan om in Zwaag even om een bakkie te gaan, maar omdat ik op het moment dat ik van huis ging kon berekenen dat ik daar zo rond 12 uur aan zou komen, heb ik dat plan maar laten varen en heb mijn rondje een beetje verlegd richting provincialeweg van Hoorn naar Enkhuizen. Op een bepaald moment voelde ik dat ik naar rechts werd getrokken, inderdaad lek en dat op een plek waar ik al vaak langs was gereden en nu mooi de gelegenheid had om dat bordje te lezen en een paar foto’s te maken hierbij de vraag aan Kees 3 foto’s van deze plek waar is dat ? Verder alles over het fietspad en geen last van autoverkeer want in de mist is dat niet aantrekkelijk je ziet de auto’s minder goed en zelf val je ook niet zo erg op ondanks mistachterlicht. Bij de oversteek van De Hout naar de Westerbuurt in Venhuizen ging het maar net goed, van links kwam niets en van rechts zag ik op een 100 meter een paar koplampen en gelukkig ook op het laatste moment een grijze bestelwagen zonder lichten die veel te hard reed, je zal maar een fractie te laat reageren dan kon zoiets weleens fataal aflopen en dat alleen omdat zo’n “kluns” te beroerd is om verlichting te voeren en dan in de mist met een grijs voertuig. Een meneer die één en ander zag gebeuren stopte en zei echt gewoon op z’n Westfries : “Zon ien moste ze teugen een boom op raaie leite de hufter”. Er volgden nog wat lijfspreuken van de man die niet voor publicatie bestemd zijn maar het stelde mij wel een beetje gerust. Ik heb na dit korte oponthoud de weg weer vervolgd en heb via Enkhuizen de dijk opgezocht richting Andijk, ik kwam nergens een “kop” tegen het was ondertussen ook licht beginnen te regenen en bij de vuurtoren “De Ven” ben ik ook weer even gestopt om aan te tonen dat de mist echt wel hevig was, hij is te zien maar wel in nevelen gehuld. Bij thuiskomst was de rit van vandaag genoteerd als één van 73 km en ondanks alles was het toch weer heerlijk in de buitenlucht.

2 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Pé. Is dat het fietspad bij Zwaagdijk West, doorsteek naar Nibbixwoud ? Is dat een vier Noorder Koggen monument ? Groeten Kees.

Pé Koomen zei

Kees,

Het pad heet Sellecum en ligt tussen de Dorpsstraat van Midwoud en de Oosterwijzend van Nibbixwoud, en het monumentje heeft voor zover ik heb gezien geen naam.

gr.Pé