22 maart 2011

Jan, Kees, Wim en Pé







Hoera het was vandaag echt zomer, in de loop van de morgen komen in elk geval Kees en Wim en in stilte had ik al een beetje het vermoeden dat Jan zich ook wel zou aansluiten op enig moment, inderdaad de eerste die zich heeft gemeld als deelnemer was Jan. Zelf was ik eerst nog naar een tuincentrum geweest om wat plantjes op te halen en zo ook mee te werken aan een zomers beeld van de tuin, het ziet er weer heerlijk fris uit. Toen ik thuis was en één en ander weer had geplant en alles opgeruimd had ben ik me gaan omkleden en was toen nodig aan het eerste bakkie “troost”toe. Vervolgens zag ik een schim van een geel “geval” en verscheen Jan om de hoek niet veel later kwamen ook Kees en Wim om een bakkie en na de koffie met koek zijn we vertrokken. Richting Amstelmeerdijk binnendoor langs de Kooltuinenweg en via van Ewijcksluis en dan oversteken de Stoomweg in. Langs deze route zijn we even gestopt om wat foto’s te maken o.a. van “keurmeester” Wim die de gewassen inspecteerde terwijl aan de andere kant van de weg ook bollen werden geplant op z.g. “bedden”, ik weet nog wel in mijn tijd, bij mijn vader thuis, gingen de bollen ook op “bedden” maar dan met de hand planten en vervolgens de grond oversteken met een grote schep “bats” genaamd, om de bollen af te dekken en zo weer een nieuw “bed” te hebben, hier ging alles automatisch in één gang. We zijn uiteraard weer verder gegaan en kwamen uiteindelijk in Den Helder, met een omweg door de stad, omdat de brug eruit is, kwamen we met een volgende omweg op terrein van de Marine waar we na vele omwegen en zoeken toch weer op de hoek bij het vertrekpunt kwamen van de boot naar Texel. Hier weer even pauze om een broodje weg te werken en vervolgens langs het Marsdiep richting de “Donkere duinen”, heerlijk toeren op en neer en een hele hoop bochten en zo kwamen we in Callantsoog maar moesten eerst nog een jongedame met veel moeite passeren, ze reed op skeelers en had het hele fietspad nodig ondanks veelvuldig bellen en toeteren was het een kunst om er voorbij te komen. Het is allemaal gelukt maar toen wij gestopt waren voor koffie enz. op het dorpsplein in Callantsoog meende ze verhaal te moeten halen door even flink uit te pakken dat wij asociaal waren enz. Ze was net aan een oor geopereerd zei ze, prompt reageerde Kees. “Als je blind bent ga je toch ook niet autorijden” en omdat ze van iedereen flink haar “vet” kreeg ging ze maar snel verder en hebben we haar niet meer gezien. Na de koffie zijn we richting Petten gegaan met een stukje binnen en ook een stukje buitendijks tot aan Hargen. Daar rechtaf de duinen in en zo naar Schoorl waar we na de oversteek afscheid namen van elkaar met een paar drukken op de claxon, Wim en Kees gingen rechtdoor en Jan en ik zijn via Noord-Scharwoude gereden, later is Jan bij de A.C.de Graafweg rechtsaf gegaan en heb ik het laatste stukje naar Middenmeer afgeraffeld en was na 105 km thuis.

Geen opmerkingen: