27 april 2011

Een nieuwe item, een "dichtgeknepen" vuist





Mijn maag is weer op orde denk ik want alles voelt weer prettig om zo te zeggen. Al vrij vroeg werd ik gebeld en werd mij gevraagd of ik vandaag nog naar Oudemirdum kwam met de fiets. Dat doe ik een andere keer wel weer heb ik gezegd, vandaag maar een korter ritje omdat ik gisteren niet zo’n geweldige dag had en stel dat ik in mijn overmoed denk dat ik wel weer even 160 km weg kan trappen en halverwege de “tol” moet betalen, nee, vandaag een klein ritje. En zo ging ik vanmorgen opgewekt even richting de “Zuidoost” om bij Tiny koffie te drinken en later weer op huis aan te fietsen, maar als ik plannen maak moet je oppassen, het loopt vrijwel altijd anders dus ook vandaag. Het was gezellig, even kletsen over de ervaringen van gisteren en daarna koffie en later een broodje en tegen 1 uur denk ik, ben ik weer opgestapt en reed richting Purmerend. Zal ik rechts of links gaan, stoppen en Kees even bellen dan kan ik altijd die kant op gaan waar hij eventueel fietst en dan zie ik wel. Kees was op dat moment bij Jan Geel en die zouden na een “bakkie” richting Hoorn gaan waar we elkaar zouden treffen. Op de heen weg had ik net na Scharwoude een foto gemaakt van het fietspad waar Kees Schouten alle dagen overheen gaat en toen ik later op Jan en Kees stond te wachten in die zelfde omgeving zag ik nog een eend met 14 “pullen” dus een moeder met een groot gezin. Toen het duo was gearriveerd hebben we de fietsen omgekeerd en zijn richting Scharwoude gereden om zo langs het IJsselmeer over de dijk naar Hoorn te fietsen, door Hoorn naar het fietspad langs de Provincialeweg en zo naar Enkhuizen. En toen is er een nieuw item geboren, Jan brulde iets en bleek nodig aan een sanitaire stop toe te zijn, meestal is Kees degene die vaak van alle gelegenheden gebruik maakt om zijn geslacht te controleren, dus stoppen en even wachten. Kees vroeg hoe kunnen we dit aanduiden als we onderweg zijn met een groep, ik heb toen voorgesteld om een dicht geknepen vuist omhoog te steken ten teken dat het “knijpt” en zo is het nieuwe item dus voor een sanitaire stop onder “onze” groep velomobielrijders voortaan met één beweging duidelijk. Na enkele kilometers reden we Enkhuizen binnen waar Jan aangaf dat hij een koffiestop wel op prijs zou stellen dus aan de kant en de fietsen om de hoek geparkeerd waar meteen de nodige nieuwsgierigen op af kwamen die van Jan de nodige uitleg kregen. Na de koffie was het meteen weer raak toen een vrij grote groep op het zelfde terras neer streek en weer kwamen de vragen zoals waar zit de motor en hoeveel ondersteuning heb je met zo’n ding enz. enz. Het is alle keren weer vermakelijk op zo’n ritje door de stadjes langs het IJsselmeer. Via de dijk richting Medemblik, op Andijk zag ik nog een vroegere schoolmaat die als zo vaak alle zorg aan zijn tuin besteed. Via Medemblik op naar Middenmeer waar Jan linksaf naar de Cultuurweg ging om zo Oostwoud weer op te zoeken en Kees nog even meer reed voor een glas fris om daarna ook weer huiswaarts te keren, de teller gaf aan dat het 120 km was geweest als ik nog 200 meter verder had gewoond.

Geen opmerkingen: