11 april 2011

Eerste ontmoeting met Wim de Vries





Al 4 dagen achter elkaar prachtig weer, het begon afgelopen vrijdag met een zonnige dag en zo was het ook zaterdag en zondag, voor vandaag wordt het iets anders maar pas in de avond want tot nu toe schijnt de zon weer zoals we de laatste dagen als standaard ervaren. Ik had me voorgenomen om vanmorgen even een CD met wat foto’s van het afgelopen weekend naar familie te brengen en daarna zal ik wel zien wat het gaat worden. Zo rond kwart over 10 was ik in Zwaag waar op dat moment juist koffie werd gedronken door nog wat meer familieleden. Aanschuiven en mee doen, na de koffie via Zwaag en de Bobeldijk naar Berkhout en Scharwoude waar ik de dijk langs het IJsselmeer heb genomen, toen ik ergens in de buurt van Edam kwam werd ik gebeld door Kees, “Fiets jij al” was zijn eerste vraag , inderdaad ik was op dat moment al zo’n 45 km van huis, Kees ging samen met Rob (Kaag) en Wim (Schermer) naar Jan (Geel) in Oostwoud, het wordt onderhand een echte “Gele Kliek” die elkaar geregeld opzoekt en problemen met dit soort voertuigen op een rijtje zet. Ik moet eerlijk toegeven die van mij is vanaf het begin vlekkeloos in al zijn doen en laten, hij “vreet” nog steeds de ene kilometer na de ander en geeft nog steeds geen krimp. Eenmaal na Edam schuif je zo over “De Dijk” in Volendam waar het toeristenseizoen echt opgang lijkt te komen. Na Volendam volgen Katwoude, Monnickendam en Broek in Waterland elkaar in een rap tempo op en ik moest af en toe echt zoeken naar golfjes in het water om te beoordelen of ik nou voor of tegen wind had. Via Overleek en Ilpendam ging het richting Purmerend om daar afslag Neck te nemen waar Tiny ongeveer richting tennisbaan zou kunnen gaan. Even bellen en toen hoorde ik dat er iets niet helemaal goed was met de PC dus omkeren en daar naar toe om te zien wat ik kon doen. Onderweg naar elkaar zwaaien daar bleef het bij, de PC kon ik redelijk eenvoudig weer op een goed spoor krijgen waarna ik ben verder gegaan. Het laatste stuk via De Rijp en Grootschermer op naar Heerhugowaard. Op een bepaald moment zag ik een gele Quest komen uit tegenovergestelde richting, stoppen en zo kwam ik voor het eerst Wim de Vries tegen die net van start was voor een rondje. Een poosje kletsen en daarna zijn we samen naar Middenmeer gereden waar we koffie hebben gedronken. Wim gaat weer op huis af en ik schrijf even mijn verhaaltje en ga wat foto’s erbij zoeken, een broedende zwaan in Overleek en vervolgens Wim de Vries op de dijk van “De Waard” en tot slot twee Questen bij mij achter het huis, toch weer 131 km door de wereld gereden en zo lekker ontspannen.