17 mei 2011

Wielrenners pleisterplaats in Zandwerven




Het weer laat veel toe vandaag maar echt mooi was het zeker niet, harde wind en een temperatuur die best een graad of 10 hoger mocht zijn. Maar verder ging het allemaal weer geweldig goed, eerst even langs kees en Marian in “De Waard” om iets af te geven en na de koffie met gebak door naar de Zuidoostbeemster waar Tiny net binnen was en samen konden we aan tafel om één en ander naar binnen te werken.Het bord langs de dijk moet nu een keer op de foto, ik ben er al zo vaak langs gereden maar nu ik weet wat er allemaal woont in de Beemster lijkt de tekst nog mooier. We zaten nauwelijks aan tafel toen ik een Vlaamsegaai bovenop het nestblokje zag zitten en dat zou nog niet zo erg zijn maar ik wist dat er jonge koolmeesjes in zaten en op het zelfde moment zie ik het beest van bovenaf z’n kop omlaag steken en hij pikt zo een jong koolmeesje uit het nestblokje, voor ik buiten was had hij het kleine beestje al verorberd en vloog hij meteen weg. Ik had nooit gedacht dat de Vlaamsegaai zo’n rover was, omdat ik niet wist wat er nog over was heb ik even gekeken door de klep wat open te trekken en toen een foto maken van de achterblijvertjes, het waren er nog minstens 4. Ik heb toen een groot blokhout boven op het nestkastje gelegd zodat de indringer niet meer zo gemakkelijk zijn kop in het gat kon steken en nu maar hopen dat het heeft geholpen. Later zagen we wel dat door het mezenpaartje weer volop voer naar binnen werd gebracht, even later zat toch die “rotvogel” weer op het blokje maar verdween toen hij tot de conclusie kwam dat verder slopen niet mogelijk was. Tegen 2 uur ben ik weer richting huis gegaan via wat gebruikelijke omwegen en zo kwam ik door Zandwerven waar gewoonlijk op dinsdagmiddag een aantal mannen, die zich plegen te verplaatsen op racefietsen, koffie gaan drinken in de plaatselijke taveerne en ook vanmiddag zie ik een stel racefietsen staan, stoppen en naar binnen en inderdaad broer Ben en zwager Aad zitten er samen met hun vroegere vrienden Joop Groot en Piet Ooteman, de twee ander deelnemers ken ik niet. Ik zit nog maar amper en er wordt mij al koffie aangeboden door Aad, het mocht ook warme chocomel zijn maar mijn voorkeur gaat uit naar koffie. Heel even bijkletsen en vernemen dat er weer enkele bekenden van mij naar het hiernamaals zijn vertrokken en dan weer op pad. Het is naar huis nog maar een kleine 20 km en als ik eenmaal thuis ben geeft de teller voor vandaag 104 km aan.

Geen opmerkingen: