28 juni 2011

Rijden op een fietspad is niet altijd veilig



Vanmorgen was ik weer op tijd “uit de veren” zoals dat zo mooi heet, de meeste beslommeringen van de vakantie zijn weer weg en als het zo uit komt zal ik de caravan weer onder handen nemen en dan is het allemaal 100% verleden tijd voor dit jaar. Nou ja, 100% , t.z.t. kom ik daar nog wel een keer op terug. De weersvoorspelling voor vandaag is nogal twijfelachtig, hoge tot zeer hoge temperaturen en grote kans op regen met onweer en windstoten, zelfs hagel is mogelijk, wat zal ik dan doen vandaag. In elk geval niet te ver van huis want ik heb een hekel aan onverwachte situaties die het rijden in een Quest nadelig beïnvloeden. Eerst even een telefoontje plegen met Tiny en daarna een rondje fietsen, richting Zwaag even bij Leo en Riet langs en bijpraten over de wederzijdse vakanties. Ik heb wel het idee dat het na de rit van gisteren, vandaag weer een stuk gemakkelijker gaat. De snelheid zit er weer redelijk in en het glijdt weer over de wegen. Ik zag, gisteren al en ook vandaag weer, dat de verkeerslichten bij de ingang/uitgang van de polder normaal werken wat voor mij een veilige oversteek garandeert als ik langs de grasdrogerij van Wil Hartog richting Abbekerk ga om via Benningbroek en Wognum de afslag naar Zwaag te nemen. Leo is in de garage bezig een band te vervangen van Riet haar fiets die tijdens de laatste vakantierit is lek gereden. We zitten even later buiten aan een bakkie, heerlijk, en dan bijkletsen over de vakantie, zij in Holland en wij in Zwiserland. We hebben allemaal genoten, het was prachtig zowel voor Riet en Leo als voor ons. Als ik weer op stap lijkt de lucht er echt niet beter op geworden maar ik ga toch maar met een kleine omweg richting Middenmeer, d.w.z. via Zwaag en Oudijk naar Zwaagdijk. Op advies van zwager Gerrit rij ik op Zwaagdijk meestal op de weg want als er iemand zijn erf op gaat zien ze mij over het hoofd op het fietspad, dus ook vandaag, al gauw reed ik achter een aantal auto’s en een trekker die erg langzaam reden omdat er wegens werkzaamheden meerdere borden stonden die aangaven dat 30 km maximaal was. Omdat ik meende meer haast te hebben ging ik weer naar het fietspad en voerde de snelheid flink op en net toen ik het laatste voertuig op de weg zou passeren ging deze, in dit geval een trekker met aanhanger, rechtsaf een inrit in naar het land of zijn erf, flink claxonneren en volop in de remmen hebben me erger bespaard maar zo kom je er weer een keer achter dat op de weg rijden op sommige plaatsen veiliger is dan op het fietspad. Bij Gerrit en Marian, een paar honderd meter verder is niemand aanwezig dus meteen weer door naar Wervershoof en Medemblik om zo rond kwart over 12 weer thuis te komen. Geen spat regen gehad maar als ik me weer heb omgekleed na het douchen is alles nat door de eerste bui.

Geen opmerkingen: