29 juni 2011

Stormachtig weer in Friesland







Het is weer gelukt, gewoon een retourtje Oudemirdum, met iets omrijden vanwege een afsluiting langs de dijk werd het net 162 km. Gisteren eerst maar even gebeld of er iemand thuis zou zijn en dat was het geval dus vanmorgen richting Friesland. Heel voorzichtig heb ik eerst de buienradar nog maar eens geraadpleegd want toen ik wakker werd stortregende het. Op het scherm leek dit het laatste buitje voor vandaag dus na het ontbijt omkleden en gaan. Het “mieserde” nog wel wat maar dat ging al spoedig over en op de dijk kon de pet opgeborgen worden omdat het te warm was. Wel erg vreemd hoor, toen ik thuis op de thermometer keek was het 19,2 graden en een uur later was het gezakt naar 17,8 graden, het is te voelen, het benauwde zatte gevoel van gisteren is helemaal verdwenen en met een fris windje ging ik over de Afsluitdijk, de wind kwam achter de dijk vandaan en stond er helemaal dwars op wat voor mij het gevoel gaf dat de luchtstroom in een werveling van rechts opzij kwam i.p.v. links. De rit ging verder heel vlot langs de dijk in Friesland tot ik het bord tegen kwam wat aangaf dat het verder afgesloten was voor doorgaand verkeer. In de omweg kwam ik door Workum waar het Jopie Huisman museum vlak langs de weg wel een plaatje waard was. Vorig jaar ben ik hier nog met Tiny geweest. Aangekomen in Oudemirdum was de ontvangst weer als vanouds, warm en gezellig. De eerste vraag was, : “Heb je jullie vakantiefoto’s mee anders kan je weer terug” Ja zo gaat dat met de tegenwoordige jeugd, maar gelukkig had ik ze bij me en samen hebben we ze bekeken. Toen de kinderen uit school kwamen maakte Fleur er melding van dat ze opa’s claxon had gehoord toen hij voorbij de school reed. Na de broodmaaltijd, vooraf gegaan door een speciaal friesgerecht waarvan ik de naam niet weet, heb ik nog een bak koffie gedaan en ben toen weer richting Middenmeer gereden. Het grootste deel zal wel met tegenwind zijn maar ik zal wel zien hoe het loopt. Het gaat allemaal als een trein en als ik bijna bij de Afsluitdijk ben zie ik langs de weg vlak bij Cornwerd een heel speciale fiets staan. Stoppen en even op de “kiek” de eigenaar/maker van dit voertuig was aan het werk in en bij zijn werkplaats en vertelde dat het een replica was van een Engelse fiets uit ongeveer 1860 die hij voor de aardigheid had gebouwd. Het bleef ondertussen nog steeds erg hard waaien wat blijkt uit de foto met vlag. Het bord op de Afsluitdijk zal waarschijnlijk binnenkort voor Wim van toepassing zijn, hij gaat steeds harder en hier mag het.

Geen opmerkingen: