27 juli 2011

Oude bekenden en een klapband





Afgelopen zaterdag had ik al tegen Bianca gezegd, “Mogelijk kom ik woensdag even naar Oudemirdum met de fiets” en vandaag was het woensdag dus naar Friesland , de dijk over. Ik herinnerde mij ook dat ze eerst nog iets moest vanmorgen dus even een belletje en inderdaad ze moest om 11 uur bij de kapper zijn met Thimo, geen probleem dacht ik dan ga ik via Enkhuizen en Lelystad. En zo ging ik vanmorgen om kwart over 8 richting Medemblik om binnendoor naar Enkhuizen te gaan, weinig wind en helaas ook weinig zon maar het is allemaal prima fietsweer. Op de dijk vanaf Enkhuizen kon het “gas” er een hele tijd flink op en zo “vloog” ik de dijk over. Bijna aan het eind zag ik dat het licht voor de brug begon te knipperen, dat haal ik niet meer was mijn eerste gedachte, de fietsers die ik al ver voor me zag rijden zullen wel net door zijn dacht ik maar toen ik voor de ophaalbrug aankwam stonden ze daar ook nog voor en wat schetst mijn verbazing Dirk, Bets en Lonneke de Vries, vader en moeder met dochter op pad. Dirk heeft al honderden keren rondje IJsselmeer gedaan en had dan onderweg een vaste stopplaats aan de Visvijverweg en daar waren ze nu naar onderweg. Ze hadden helaas de vakantie af moeten breken vanwege de enorme hoeveelheden regen, de trip was gepland om per fiets naar Rome te gaan maar tot een stuk in het zuiden van Duitsland werd het allemaal te veel van het “goede” en hadden ze besloten terug te gaan. Toen de slagboom weer omhoog was ben ik verder gegaan langs de rand van de polder onder de Ketelbrug door en zo op naar de eerste dorpjes in de Noordoostpolder, Nagele, Emmeloord, Bant en zo in een rechte lijn op Lemmer aan. Ik had Bianca even gebeld en verteld dat ik zo rond 12 uur bij haar zou zijn maar net na Lemmer kreeg ik iets wat ik nog niet eerder had ervaren, een klapband. Stom want toen ik na de sluis in lemmer naar beneden reed voelde ik wel een licht hobbelen van mijn linker voorband, mijn eerste gedachte was,dat gaat wel weer over, inderdaad na de klpband was het over maar als ik na die eerste signalen was gestopt had ik kunnen zien dat er een bult op de band was ontstaan. Gelukkig was alle leed snel verholpen en kon ik weer verder, om iets over 12 stond ik in Oudemirdum op het erf en na de koffie volgde een stevige lunch zodat ik weer gesterkt op huis aan kon. Eerst nog even een foto maken van Fleur en dan weer op pad, rond half 2 ben ik vertrokken en om kwart voor 4 was ik weer thuis na 203 km die met een redelijk gemiddelde van 33,5 km p/u zijn afgelegd.

1 opmerking:

Kees van Hattem zei

Beste Pé. Tot op de draad versleten. Voortaan iets eerder een nieuwe band er onder ? Groeten Kees