15 september 2011

Wegen te smal of machines te breed ?






Het was vandaag weer een prachtige dag, geen noemenswaardige wind, veel zon en een geschikte temperatuur. Ik was al heel vroeg bezig met wassen en wat huishoudelijk werk en dacht dat ik wel een stukje ontspanning had verdiend, dus gewoon even een rondje fietsen. Eerst heb ik Kees gebeld om te horen of hij nog plannen had, hij was op dat moment in afwachting van Jan Geel die een nieuwe accu nodig had en daarna zou hij even naar Zwaag fietsen. Dat leek mij wel een schappelijk ritje, niet te ver en ook niet helemaal dicht bij huis blijven, dus op naar de Smaragd. Toen ik daar aankwam zaten Jan en Kees al bijna start klaar om op pad te gaan. Dus gedrieën van start naar Hoorn dacht ik, maar Kees had het plan gewijzigd en wilde wel via Zuidoostbeemster even bij Tiny langs en het rondje in die richting verleggen. Oké, dus dan richting de “Graftdijken” en vervolgens langs het Noordhollandskanaal op naar Purmerend. Netjes stoppen bij de nieuwe verkeerslichten en dan via de Purmerenderweg op naar het opgegeven adres, Tiny had ik onderweg al een seintje gegeven en ze had zodoende de koffie al klaar. Heerlijk achter het huis in de zon ons broodje op eten onder het genot van een bakkie koffie. Eenmaal weer in de fiets gezeten heb ik Tiny gevraagd de drie “dapperen” vast te leggen op het elektronische geheugen van de camera, wat uiteraard goed s gelukt. Kees had zijn plannen nog verder gewijzigd en wilde nu richting Schermerhorn om nog een laatste afspraak te maken met de verzorger/ster van de inwendige mens voor komend weekend tijdens het Velomobiel treffen in de Noordkop. Dus een kleine correctie en we rijden richting Schermerhorn. Op het fietspad moesten we even inhouden voor een auto die het fietspad verkoos boven de weg maar dit duurde gelukkig niet lang. In Schermerhorn hebben Jan en ik onze route verder zelf gekozen en zijn via Ursem naar Opmeer enz. gereden. Voor we daar echter waren moesten we nog weer een tijdje achter een bietenrooier blijven die wat te breed was om te passeren. Aan het einde van de Opmeerderweg bij de afslag naar De Gouw ging Jan rechts en ik links, nog een kilometer of 10 dan ben ik weer thuis, Ik haalde al heel snel een bekende in op een ligfiets, de man komt uit Wieringerwerf en is ook al jaren bekend met het ligfiets virus evenals zijn broer (de Gebr.Schouten). In Middenmeer aangekomen reed ik langs mijn vroegere woning, de bedrijfswoning van Agrico, in die 25 a 30 jaar dat we daar woonden heb ik veel meegemaakt maar wat ik nu zag was wel weer heel iets anders, suikerbieten vanaf de achterdeur tot aan, ja hoe ver zullen ze nog doorgaan maar het hele plein lag al vol. Eenmaal op “stal” stond de teller op 105 km.

Geen opmerkingen: