17 oktober 2011

Van New Zealand en een nieuwe ambtenaar en nog wat.









Heerlijk wat een superdag vandaag, matig wind, verlate zonneschijn en een prachtig ritje van precies 100 km. Ik weet nooit van te voren waar de rit vandaag of morgen heen zal gaan, gewoon instappen en gaan. Vanmorgen kreeg ik eerst bezoek van een trouwe lezer van mijn blog uit New Zealand, Huub Kerckhoffs wilde de Quest nu wel eens een keer echt zien zodoende visite vanuit de andere kant van deze “aardkloot”, hoewel hij nu slechts de weg moest oversteken om hier te komen, Huub is over met vrouw en dochters, waarvan de laatste twee ook even om de hoek kwamen kijken, om weer eens op een rustige manier Hollandse lucht in te ademen, andere keren komt het weleens voor dat het via zijn werk gaat maar dan is er altijd meer haast dan vandaag en zo kon hij het “gele gevaar” rustig bekijken en voelen hoe het zit in zo’n “banaan”. Ik heb wel geconstateerd, “Hij is er helemaal rijp voor”, slechts de kostprijs en de bijkomende vervoerskosten naar New Zealand houden hem nog tegen maar wie weet ? Zo tegen 11 uur ben ik op pad gegaan eerst even naar de nieuwe ambtenaar, wat is dat nou zal je zeggen, nou dat is een “zwaaipaal” windmolen, energiestok, of hoe je hem ook wil noemen die wordt vervangen aan de Zuiderdijkweg, een paar honderd meter vanaf gemaal Lely. Ooit is daar de hoogste windmolen (van Europa zegt men) neer gezet maar na een aantal jaren van meer niet als wel draaien is hij ingekort ( zouden ze met sommige ambtenaren ook moeten doen) sorry, maar omdat het daarna ook niks werd is hij nu gesloopt en komt er, juist U raad het al, “een nieuwe ambtenaar” en die wordt 135 meter hoog met wieken van 65 meter dus 200 meter wordt straks het hoogste draaipunt. Om alles veilig te laten verlopen wordt daarom de Zuiderdijkweg voor een vrij lange periode voor een deel afgesloten voor alle verkeer dus wie nog een rondje IJsselmeer langs de dijken wil doen moet straks een stukje omrijden. Mijn rit ging verder via Medemblik, Wervershoof, Zwaagdijk, Bobeldijk, Berkhout, De Goorn, Avenhorn Schermerhorn en zo op naar Heerhugowaard. Bij één van de vele wegafzettingen heb ik even met de verkeersregelaar staan kletsen waardoor ik de Slingerdijk kon volgen tot aan de “Gouden Karper” Er is daar een “nieuw meer” in aanleg zo lijkt het op het eerste gezicht, maar het stuk land dat onder water wordt gezet zal hierdoor beter geschikt worden voor de teelt van bepaalde producten. Later ben ik via de Obdammerdijk gegaan waar ik zus Gerda tegen kwam op de fiets en aan het einde bij de afslag Berkmeerdijk/Nieuweweg moest ik uit de fiets om de laatste hindernis te nemen, net smal genoeg om een Quest door te laten en dan de laatste bocht naar de vertrouwde route met zicht op de molen. Een prachtige rit met vele ervaringen waarbij één en ander weer op beeld is vast gelegd.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha die Pe,
nog dank voor de gastvrijheid inclusief koffie. Het was erg aardig om het allemaal eens in het echt te zien en ook in de fiets te zitten. Ik verslijt vele duizenden km's beukend tegen de wind en tegen hellingen en dat is ook leuk en doe ik graag, maar dit is terecht een hele andere experience.
Nog vele behouden km's toegewenst in goede gezondheid.
We blijven je volgen.
huub