23 februari 2012

Weinig verkeer maar toch vraagtekens






Het ging weer als vanouds, een lekker tempo en weinig overig verkeer waarbij ik voornamelijk de schoolgaande jeugd bedoel. Die rijden nogal eens met meer studie op de ipad of ander technisch “geweld” en laten het verkeer voor wat het is, maar daar had ik vandaag dus geluk mee, ze waren er niet, of nog niet. Voor mij was het een heen en weertje naar Middenmeer om als eerste de nieuwste uitgave van het blad “Ligfiets&” op te halen maar helaas het lag nog niet op de deurmat terwijl er toch al een heel aantal dagen geleden melding van werd gemaakt via internet. Ik ben te vroeg of er is iets niet helemaal goed gegaan, wel lagen er een aantal poststukken voor de buren bij mij op de mat, de post is lang niet meer wat het geweest is dat is een ding wat zeker is. Eenmaal weer richting de “Zuidoost” keek ik op de teller toen ik net een foto had gemaakt langs de “kassen” op de hoek Tussenweg -Flevoweg en zag dat de snelheid tegenwind op dat moment net iets over de 40 km noteerde, leuk was mijn eerste gedachte dan zit het met de benen nog wel goed. De route kan ik haast blindelings rijden en nergens kwam ik iets afwijkends tegen waar ik, als het opvalt, een foto van zou kunnen maken. Maar toch heb ik onderweg nogmaals het apparaat ter hand genomen om iets vast te leggen waar ik zelf jarenlang min of meer mee had te maken, het vervoer in de landbouw. Ik reed door Bobeldijk naar Berkhout en kwam daar achter een aanhanger te rijden, nog niet wetende dat deze aanhanger werd voortbewogen door een landbouwtrekker, passeren was niet verstandig in het dorp dus bleef ik er rustig achter rijden. Bij de afslag naar rechts zag ik dat er een landbouwtrekker voor reed en dan ga je denken, in hoeverre is dit verantwoord, op de aanhanger lag los gestort product in dit geval aardappelen waar ik zelf jaren lang ervaring mee had. Het gewicht zal minstens 20 ton aardappelen zijn geweest dus 20.000 kg plus het gewicht van de aanhanger en dan een trekker ervoor die dit wel kan trekken maar bij de minste of geringste verkeersingreep is de ellende niet te overzien daar ben ik zeker van en dan te bedenken dat op de rechte stukken deze combinatie ongeveer 43 km p/u reed. Tot Oosthuizen heb ik de “handel” gevolgd en heb toen bewust flink “gas” terug genomen, waarom moet ik juist altijd net even sneller als wenselijk is, gewoon rustig fietsend naar huis is veel verstandiger. Na 80 km gaf de teller een gemiddelde aan van precies 33 km, niet onverdienstelijk voor een 71plusser.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of zo'n zware aanhanger achter een landbouwtrekker veilig is. Maar als de remmen van de aanhangwagen goed werken dan maakt het in principe niet uit wat ervoor rijdt. Ik denk dat een aanhanger bij een vrachtwagen ook niet erg zal duwen als er geremd wordt.

Kees (Mango34)

Anoniem zei

Dit lijkt een aanhanger die gewoon achter een normale vrachtwagen hoort te hangen. En dit soort aanhangers werken naar mijn weten met luchtremmen. Die lucht komt vanaf de vrachtwagen. Dus in dit geval, hoe komt de aanhanger aan lucht? Niet van de trekker lijkt mij. Kortom, levensgevaarlijk.

Sent from my Commodore-64

Unknown zei

en dan bedenk ik me dat de bestuurder misschien maar 16 jaar oud is!

Teun Geeroms zei

Dit wordt in Belgie zeer vaak gedaan: bij (uit)graafwerken voor funderingen van gebouwen kan men de aarde door trekkers laten verplaatsen over de weg, in plaats van vrachtwagens. Voordeel is dat landbouwvoertuigen met "rode" mazout mogen rijden in plaats van "witte" diesel, prijsverschil een goede 40%...
Dat deze combinaties dan met 55 km/u over de weg "hobbelen", (dankzij de lagere luchtdruk, met banden die niet voorzien zijn voor weggebruik) bestuurd door een niet handsfree telefonerende minderjarige chauffeur, doet mij de bedenking maken: wanneer gaat dit eindigen in een ongeval?