06 maart 2012

De Ambtenaar met uitleg van een kenner






Het was vandaag weer een super fietsdag, een heerlijk ritje gemaakt en via “oude” routes weer eens naar Obdam gereden waar niemand aanwezig was. Wel deed ik een nieuwe ervaring op, de Trompenbrug ligt er weer,dus in een nieuwe uitvoering. Voor auto’s en groot verkeer is hij nog geblokkeerd maar de Quest is een fiets en die ging er gesmeerd overheen. Een hele verbetering als alles straks is afgewerkt en er een vrije doorgang is voor alle verkeer, voorheen kon je niet zien of er iets aankwam vanaf de andere kant omdat er een dichte betonnen leuning op de oude brug zat maar nu is het een stuk verbeterd met een hekwerk als leuning en hij is breder gemaakt. Verder was er weinig nieuws onder de “zon” want die scheen af en toe, thuis nog even de O-ringen verwisseld wat achteraf niet direct noodzakelijk bleek te zijn en toen even naar de Zuiderdijkweg gereden om “De Ambtenaar” weer een keer digitaal vast te leggen, wat wordt het een bouwwerk ongelofelijk en dan te bedenken dat de onderste ring een middellijn heeft van 14,5 meter wat op de foto echt niet is voor te stellen. Hieronder een stuk dat ik heb gekopieerd van de blog van Kees Schouten een kenner op het gebied van windenergie http://home.kpn.nl/keessch/Ligfiets/ligfiets_velomobiel_mango.htm

Ik heb het de volgende titel gegeven

“De Ambtenaar” gezien door ogen van een kenner

En er wordt gewerkt, terwijl het zondag is. De mast wordt opgebouwd uit betonnen ringen die ongeveer 3 meter hoog zijn. De onderste ring is 14,5 meter in diameter. Ze zijn bezig de 26e ring te plaatsen, als ik aankom hangt deze net naast de mast. Ik zie een man bovenin de mast die naar beneden kijkt. Terwijl ik de kraan en mast op video-film vastleg wordt de ring boven de mast gedraaid en op de mast geplaatst. De mast zal nu dus ongeveer 80 meter hoog zijn. Er liggen nog 9 ringen op het bouwterrein, waarvan er in ieder geval één is die 4 meter hoog lijkt. Als die erop geplaatst worden dan is de mast waarschijnlijk 106 meter hoog, dus dan moet er nog een stuk bovenop. In gegevens van eerder gebouwde molens staat dat de mast bestaat uit 35 betonnen ringen plus een stalen deel. De totale hoogte wordt 198 meter, de ashoogte wordt 135 meter. Omdat de gondel een diameter van 11 meter heeft moet de mast dus 129,5 meter hoog worden. Het stalen deel van de mast zal dus ongeveer 23 meter hoog worden, en de diameter zal ongeveer 4 meter zijn. De gondel heeft een gewicht van 120 ton, de ringvormige generator weegt 220 ton, en de rotor weegt maar liefst 320 ton. En dat moet allemaal bovenop die mast van 130 meter geplaatst worden. Bij eerdere projecten is hiervoor een speciale kraan aangevoerd, de sterkste kraan ter wereld op rupsbanden, die maximaal 1600 ton kan hijsen.

Dat gaat nog wat worden als alles gaat zoals Kees het beschrijft, ik heb mijn weg weer vervolgd en was na 98 km weer op de tijdelijke basis met een gevoel alsof ik nog van start moest, zo fris als wat en nog volop energie.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Pé, de mast was waarschijnlijk al 100 meter hoog toen ik er was want de ringen zijn meer dan 3 meter hoog. Op http://www.de-ambtenaar.nl/ kan je veel foto's en gegevens vinden. Afgelopen week is de nog grotere kraan aangevoerd die de gondel, generator en rotor moet plaatsen. Dat moet de komende week gaan gebeuren.

Kees

Anoniem zei

Vandaag ben ik bij De Ambtenaar geweest, volgens iemand die daar alle dagen gaat kijken is de 2e kraan die er nu staat niet de kraan die de molen af gaat bouwen. Die kraan komt waarschijnlijk volgende week.

Kees