14 maart 2012

Zwanen en "Zwaansvliet"





Even een ritje maken langs de bekende dreven en zo kwam ik weer door Bobeldijk, op zich niet bijzonder maar al diverse keren heb ik voor mijzelf vastgesteld dat er t.z.t. weer verschillende zwanennesten langs dit stukje weg zullen komen. Vorig jaar waren er twee, vlak langs de weg, en dit jaar zie ik geregeld koppeltjes van die grote witte vogels dus het kan niet uitblijven. De eerste confrontatie met deze gevederde vrienden was vanmiddag dus in de Bobeldijk, er was mij een auto gepasseerd en nadat hij voorbij was gingen meteen de remlichten aan. Het verwonderde me dat hij meteen in de remmen ging maar omdat er ook auto’s uit de tegenovergestelde richting bleven staan was het bij nader inzien duidelijk, zwanen die de weg overstaken in een zwanentempo en dat is niet snel dat kan ik je verzekeren. In mijn omzwervingen kwam ik ook nog door een heel klein dorpje waar de straatnaambordjes niets aan (on)duidelijkheid overlieten, gewoon Oost-Graftdijk. Even later kreeg ik een prachtig vergezicht over de Noordhollandskanaal, zo’n foto maak je maar zelden want meestal waait het hier. Er was zelfs ook nog een stukje waar een zwaan in alle rust kon worden vereeuwigd, op de hoek langs de weg die i.v.m. het 400 jarig jubileum van “De Beemster” “Zwaansvliet” is gedoopt. Mijn ritje ging ook nog via de “De Waard” waar ik even in en uit bij de familie van Hattem ben geweest, Kees gaat mee op Goede Vrijdag voor rondje Texel, ik dit jaar niet, dan weet Matthijs het in elk geval. Vandaag stopte de teller op 97 km en zullen er mogelijk vanzelf weer meer volgen.

Geen opmerkingen: