30 mei 2012

Weer echt door de "Noordkop"










Alle dagen  “zondag” dat gevoel heb ik af en toe, heel vroeger moest ik op zondag 2 keer naar de kerk, tegenwoordig is zelfs 1 keer een zeldzaamheid. Maar laten we het over mijn ritje van vandaag hebben, zoals gewoonlijk was ik ook vandaag weer vroeg uit de veren, hoewel de veren zijn vervangen door andere materialen, en had al min of meer het besluit genomen om weer eens een keer over de “noordkop” te gaan een ritje door de duinen en langs de Noordzee. Kees even bellen of hij zin en tijd heeft om mee te gaan maar die heeft vandaag oppas op zijn kleinzoon dus ga ik er alleen aan beginnen. Eerst de polder uit via Nieuwe-Niedorp en Noord-Scharwoude en dan zo naar Schoorldam en Schoorl om daar de Schoorlsezeeweg te nemen naar de kust. Het is heerlijk fietsweer en door de duinen is het op en af vooral omdat er tot nu toe weinig wandelaars en fietsers zijn te bekennen. Voor Schoorldam ligt een mooi fietspad wat nog niet zo lang open is, een stuk veiliger op deze weg langs het Noordhollands kanaal. Zoals ik al zei, door de duinen is het heerlijk fietsen al blijft het oppassen voor tegenliggers zoals ik op een bepaald moment heb ervaren. Ik zag ze door het bochtige circuit al van verre aankomen een stuk of 12 wielrenners die er een redelijk tempo in hadden. Even stoppen en op een overzichtelijk stukje de club langs laten snorren. Langs de Noordzee zaten verschillende mensen te vissen, het weer veranderde bijna per 10 minuten , zo reed je in een felle zon en even later was je bang dat het zou gaan regenen maar met zo weinig wind bleef het een genot om zo’n rondje te maken. Na de “Donkere Duinen” bij Den Helder ben ik via de z.g. Zeepromenade naar de Texelseboot gereden en vervolgens via de buitenkant van Den Helder naar het fietspad richting Wieringen waar ik op het begin van de “Korte Afsluitdijk” nog even ben gestopt voor een foto van de brug. Aangekomen op Wieringen, een paar kilometer bochten maken en vervolgens via “De Haukes” de Wieringermeer in om via een erbarmelijk slecht fietspad in Slootdorp te komen en dan is het nog 5 km naar Middenmeer waar ik voldaan na 104 km een douche kon nemen.

1 opmerking:

eduardbotter zei

Pe,

Een dag later (op zondag) reed ik over hetzelfde fietspad door de duinen. Het heeft zijn beste tijd wel gehad.

groet,

Eduard