05 juli 2012

Een gebroken veer vervangen


Het is vandaag een beetje een dag met missers, eigenlijk begon dat gisteren al. Op de terugweg vanaf Dronten hoorde ik op een bepaald moment een akelig piepgeluidje uit de rechterkant van de Quest komen. Ik was net met het rechterwiel door een “gat” in de weg gereden, niet diep maar wel zo dat het een klap gaf en dat is waarschijnlijk de oorzaak geweest van het gepiep. Onderweg nog even gestopt en een paar druppels olie in de schokbreker gedaan maar dat leek ook niet te helpen. Thuis gekomen eerst de “rechterpoot” demonteren en kijken wat er loos is, duidelijk, een gebroken veer blijkt de oorzaak. En dan kom je net uit Dronten waar je dit en dat hebt meegenomen maar uiteraard geen veer. Omdat ik vanmorgen nog even weg moest heb ik alles weer in elkaar gezet en kon ik toch fietsen, het gepiep wordt wel steeds erger vooral als je over een stukje klinkers gaat. Gisteren wel meteen een andere veer besteld maar op de vraag van Allert of het de rode of de blauwe was moest ik het antwoord schuldig blijven, alles zat weer in elkaar en volgens mij zit er geen kleur verschil in. De enige oplossing, vanmorgen na mijn  boodschap de “zaak” weer opereren en bekijken wat ik nog niet had opgemerkt. Ze zijn gelijk van kleur weet ik nu, een dikkere en een dunnere veer en na overleg met Ymte was het snel geregeld en zal hij de juiste vervanger opsturen zodat ik straks weer “geruisloos” verder kan toeren. Het ritje van vandaag was slechts 47 km wat de totaalstand op 36.162 km heeft gebracht.

Geen opmerkingen: