04 december 2012

Ronde van de Wieringermeer vanaf Middenmeer






En toen was het eindelijk weer “fietsbaar” weer, het werd droog. De hele maandag niet naar buiten kunnen is erg, maar als het dan dinsdag op dezelfde voet doorgaat met regenen dan zakt de moed je een beetje in de schoenen, maar de vlag kan weer uit het was weer een heerlijk ontspannen ritje. Al verschillende keren had ik op “Buienradar” gekeken of er nog een kans in zou zitten en de donkere wolken kwamen steeds dichterbij maar op een bepaald moment kwamen er geen nieuwe voorraden achteraan dus het vertrouwen begon weer terug te komen en terecht. Om half 1 omkleden,  de normale spullen in de fiets en van start. Om niet al te overmoedig te doen leek het mij verstandig om niet te ver van huis te gaan en dan is een rondje polder een goed recept, in een straal van zo’n 12 tot 15 km vanaf Middenmeer is altijd te doen als het toch nog weer erg hard zou gaan regenen. Het bleef droog de hele ronde, vertrokken om via de Alkmaarseweg de rand van de polder op te zoeken ben ik eerst in noordelijke richting gegaan via de Groetweg en Waardweg tot aan Wieringen, schone wegen en weinig verkeer, de bermen zien er niet uit van de enorme plassen en wielsporen van auto’s en of tracktoren. Als ik eenmaal aan de noordkant van de polder ben kom ik op de Wieringerrandweg, deze is opnieuw geasfalteerd en is prachtig om te berijden totdat er een trekker voor mij komt te rijden vanaf een boerenerf, geen probleem maar helaas kwam er op dat moment ook een vrachtwagen van de andere kant en moest de trekker de berm in omdat deze weg veel te smal is en toen was het echt goed mis zoals op de foto is te zien. Een beetje voorzichtig verder en dan richting Hofmanshaven bij Wieringen en  de Noorderdijkweg, langs de lama’s of alpaca’s die er lopen te grazen in “clubverband”. Langs de Noorder en Zuiderdijkweg heb ik de wind heel gunstig en in vliegende vaart kom ik langs Medemblik, een klein stukje buiten de dijk langs naar de Koggerandweg en zo kom ik weer op de kruising bij de Alkmaarsewegweg waar ik mijn rondje was begonnen. De laatste etappe naar huis van ongeveer 7 km brengt het totaal van deze “excursie” op 73,7 km zowel volgens de GPS als de teller van de Quest.

Geen opmerkingen: