12 december 2013

Nooit te oud om te leren.






Je bent nooit te oud om te leren, daar kwam ik vandaag weer achter, niet dat het in dit geval aan mijn algemene ontwikkeling is te wijten maar de techniek gaat steeds verder en als je zoiets dan van dichtbij kan bekijken daar leer je weer iets van. Uitleg volgt straks maar eerst even over het ritje van vandaag, ik was al een tijd niet meer in Zuidoostbeemster geweest dus het werd naar mijn gevoel hoogste tijd om daar weer even heen te karren. Eerst binnenshuis de kerstboom opgetuigd en vervolgens omkleden en de fiets naar buiten, het is mooi weer en de zon is er redelijk bij. Via de vaste route richting het zuiden, opvallend is het nieuwe fietspad dat verbazend snel wordt aangelegd, ik stop even bij een grote oranje machine maar verder zie ik niemand en alles staat stil. Aan de ene kant ligt een betonnen fietspad en aan de andere kant is niets te zien, als ik terug kom ga ik nog weleens beter kijken. En zo ging ik verder naar mijn bestemming, bij Tiny is het weer gezellig en samen lunchen we en kletsen weer wat bij. Als ik wegga neem ik de route via de Purmerenderweg  naar Beets Oudendijk, lekker binnendoor en genieten van het mooie weer. Op de Beetserweg neem ik nog even een foto en vervolg mijn weg weer richting Oudendijk en Avenhorn en verder via de bekende route richting Middenmeer. Als ik weer langs de Flevoweg fiets zie ik dat er nu volop beweging is bij de oranje machine die van morgen stilstond. Dus stoppen en wat foto’s maken, er komt één van de mannen naar mij toe en er volgt een praatje over de “banaan” die hij net naar binnen werkte. Ik heb hem toen gevraagd hoe dit allemaal werkte om zo snel een fietspad aan te leggen. Met de vrachtwagen wordt de min of meer droge cement aangevoerd die met een kraan in het “bed” wordt geschept, de machine werkt met een paar trilnaalden en werkt het vlak, terwijl er aan de achterzijde van de machine een strijker zit die het verder bijwerkt terwijl een paar man de laatste restjes aanstrijken en zo is het in één gang omgetoverd van los materiaal naar een “glad” fietspad. Zo zie je maar,  je bent nooit te oud om te leren,ook niet na 73 jaar en 85 km.

Geen opmerkingen: