14 januari 2014

Gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen







Het zat vandaag niet mee, niet alleen het weer viel wat tegen ook onderweg ging het anders dan ik gewoonlijk ervaar. Er moesten een paar uitnodigingen de deur uit en als je dan Purmerend als niet te ver van huis in je geheugen hebt dan fiets je er even heen. Het is droog en volgens de “geleerden” zal het ook droog blijven, maar ik heb weer ervaren dat ze niet altijd gelijk hebben, later werd het regen. Alles gaat voorspoedig en ik denk dat ik zo rond 11 uur wel in Purmerend zal zijn, helaas het ging fout bij Wognum, een dubbele bocht in het fietspad bij het benzinestation neem ik zoals ik dat al tientallen keren heb gedaan, iets afremmen en normaal doorrijden, er loopt een mevrouw met een hond dus ik druk een keer kort op de claxon, geen reactie dus druk ik nog een keer waarop de hond wel reageerde en achter het baasje om naar de Quest schoot, knal het was raak. Ik stapte uit onder het uiten van “Verdomme hou die hond korter aangelijnd” en dat was net verkeerd in de ogen van mevrouw. Ik had eerder moeten claxonneren dan had ze wel omgekeken, terwijl ze eerst al volmondig beweerde dat ze, als ze een claxon hoorde naar de weg zou kijken omdat er dan een auto langs kwam. Ik kan hier nog wel een half uur tekst neerschrijven van alle welles en nietes uitlatingen maar het komt er op neer dat, als je gelijk hebt krijg je dat niet zomaar en dan komt er nog bij dat tijdens onze woordenwisseling een mevrouw, die juist stond te tanken, ook nog een duit in het bekende zakje deed met de volgende opmerking, “Ik zag alles, je remde niet af en minderde geen vaart en jullie denken dat je alles mag met die dingen” . Wel wonderlijk als je op afstand de remlichten van een naderend voertuig kan zien, remlichten zitten bij mij achterop en ze werkten toen en nu ook nog. Ik heb eerder het vermoeden dat deze tankende-mevrouw wel eens achter een velomobiel heeft gereden en niet kon passeren en daar nu nog steeds frustraties van heeft. Het begon ondertussen lichtjes te motregenen en het leek mij het verstandigst om mijn pad maar te vervolgen anders kom ik nooit meer weg dus door naar Purmerend. Onderweg zag ik een enorm koppel ganzen die echt liepen te grazen, alle koppen naar beneden dus stoppen en een foto maken maar voordat ik zo ver was liepen ze allemaal de andere kant op en was het unieke van de foto weg. Bij zwager Co in Purmerend de uitnodiging afgegeven en dan terug naar Tiny, die overigens niet thuis was, om daar ook een zelfde brief achter te laten en dan meteen op naar huis, het is ondertussen volop nat en ik besluit om maar meteen via de zelfde weg terug te rijden en kom na 85 km weer thuis waarbij ik volgens de GPS nergens te hard heb gereden, voor fietsen bestaat toch geen maximum snelheid, dat weten maar weinig mensen. Net voor Middenmeer zie ik nog een bekende lopen, andere keren meestal met de fietsonderweg en nu liep Cock een rondje buiten het dorp.  

5 opmerkingen:

Unknown zei

Alles nog heel?
Het verhaal claxon of bel is mij niet vreemd.
Na drie keer claxoneren kon ik met een noodstop erger voorkomen.
Meneer verwachte een auto op de naastgelegen weg.
Het blijft uitkijken,meestal heb ik ook te weinig zin in remmen..
Dat is ook niet altijd handig.
Ik vermijd alle routes met verkeer en jeugd...zoveel mogelijk in ieder geval.
Veel fietsplezier verder.

blauwe682 zei

Geen schade opgelopen?
Een brommer of snorfiets heeft toch ook een claxon, en die zijn op verschillende plaatsen nog altijd aanwezig op de fietspaden.

Volgende keer maar weer voor die mevrouw met de auto op de weg gaan rijden. Daar verwachten ze je blijkbaar :).

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Hopelijk geen schade opgelopen door die hond?
Woordenwisseling heeft met een bepaald slag mensen totaal geen nut, je dringt toch niet door. Als ze hun mening ergens over hebben veranderd die nooit meer, net als die mevrouw die tankte.
Niets van aantrekken, gewoon lekker blijven fietsen!

Groeten, Adri.

Wilco Pompert zei

Nou Pé, dat was minder. Gelukkig geen schade. Irritant dat anderen zich mee gaan bemoeien. Die mevrouw met hondje was vast geschrokken.

Anoniem zei

Is verder alles nog heel? Als mensen mij claxon niet horen maar dat wel moeten heb ik altijd nog een extra claxon. Die zit tussen mijn baard en mijn neus en klinkt als 'PAS OP!' Ik hoef die gelukkig zelden te gebruiken maar het werkt me toch goed.

Sander