06 februari 2014

Is dit het "zwarte" schaap ?







Niet te ver vandaag en dus een “binnendoortje” eerst naar Ben en Riet en kijken hoe het met de “brekebeen” staat. De fiets naar buiten en meteen maar richting Medemblik en Wervershoof, onderweg bedenk ik dat ik ook wel langs de grasdrogerij kan gaan en langs het natuurgebiedje richting Opperdoes. Zo gezegd zo gedaan, er lopen een paar wandelaars met honden en verder is het er doodstil, de weinige watervogels zijn allemaal op afstand dus gewoon doorrijden en via Opperdoes naar broer Ben. Als ik daar aankom zit ook zwager Aad er aan de koffie en Riet zorgt meteen weer voor het volgende bakkie.  Onder het genot van één en ander hoor ik dat zoon Ruud is aangereden met zijn Quest, een mevrouw die niet goed uitkeek met haar auto was de veroorzaakster van wat leed en schade wat overigens achteraf allemaal is mee gevallen. Er staat een harde wind en ik besluit om Zwaagdijk maar rechtuit te gaan dan heb ik de wind alles op kop en dat valt meestal wel mee. Via de Bobeldijk en wat andere slingerpaadjes kom ik steeds dichter bij Obdam en zie ergens een heel stel schapen bij elkaar staan, stoppen en een foto maken maar op de foto met het minste aantal is er één van de groep die opvalt, je zou dit beestje ondanks zijn witte vacht kunnen bestempelen als het “zwarte” schaap in de familie, bij haar ontbreken de oormerken, opvallend,  misschien bestemd voor de zwarte markt of voor het “offerfeest” wie zal het zeggen. Als ik toch in de richting van Obdam ga kan ik ook wel even bij Tom en Gerda langs gaan. Op de Obdammerdijk stop ik weer voor een foto, nu het riet allemaal is verdwenen is goed te zien dat de waterstand in de ringvaart nogal wat hoger staat als het slootje rechts van de weg, in de zomer zie je hier helemaal niets van. Bij Tom en Gerda een bakkie doen even bijkletsen en dan op naar huis, nog een kleine 20 km en ik ben er weer, wat in totaal 71 km als “dag-afstand”  laat noteren.

Geen opmerkingen: