10 maart 2014

Rechtsom is 500 meter langer weet ik nu









Het is weer een nieuwe week met nieuwe ervaringen zullen we maar zeggen. Bij mij is het bijna standaard gewoonte om de werkweek goed te beginnen, niet treuzelen maar meteen aanpakken. Die goede of slechte gewoonte resulteerde meteen in een flinke rit, even rondje om via Oudemirdum. Deze keer niet over Emmeloord maar over Urk wat zal langer of korter zijn was de vraag, ik weet het nu, niet noemenswaardig. Vanmorgen dus van start via de Afsluitdijk en dan naar beneden naar Gaasterland en in Oudemirdum en even koffiedrinken bij de familie. Siebo had vandaag een vrije dag en die werd meteen goed besteed aan de bouw van de vakantiewoning, toen ik het erf op reed zat hij net helemaal bovenin de nok om daar de nodige werkzaamheden te verrichten. Na de koffie met koek ben ik weer verder gegaan, Bianca vroeg nog “Ga je onderlangs of weer over de Afsluitdijk” ik gaf als antwoord dat ik dat nog niet wist. Maar als ik er weg rij moet ik binnen 100 meter kiezen of linksom of rechtsom, het werd rechts en dan zit je eraan vast, nog zo’n 120 a 125 km om thuis te komen. Bij Lemmer staat een bord omleiding, rechts aanhouden maar dan kom ik bij het gemaal, ik zal wel zien, maar liep daar wel vast dus terug en toen zag ik een smal paadje om de juiste route weer op te pakken. Na Lemmer lag het in de bedoeling om nu langs de buitenkant van de NOP over Urk te gaan. Het fiets er prachtig want de laatste keer dat ik hier langs ging lagen er nogal wat dikke waterslangen voor beregenen van de landbouwpercelen aan de andere kant van de dijk maar nu was daar nog geen sprake van. Het gaat allemaal super simpel en na de Ketelbrug is het nog maar even om bij Lelystad de dijk op te gaan. Ik passeer eerst de windmolens 28 stuks op een rij en dan draai ik na een aantal kilometers de brug en sluis op. Ik tref het niet er gaat net een overmaats schip door de sluis dat wordt voortgetrokken door een sleepboot en maar net met passen en meten door de sluis kan, het duurt dus wat langer voor ik weer verder kan en als het eenmaal zo ver is kan ik weer volle kracht richting Enkhuizen. In de omgeving van Andijk is men zelfs al druk bezig met beregenen van een gewas dat onder perforatie-plastic al wel boven de grond staat, men hoopt dat het product straks vroeger is dan normaal en zodoende te profiteren van betere prijzen op de markt. Als ik thuis kom zie ik het verschil van dit rondje, over Emmeloord was het vorige week 204,3 km en vandaag via Urk is het “wel” 500 meter langer. Bovendien geeft de teller van de Quest bijna precies hetzelfde aantal km aan als de GPS, dus als alles goed is afgesteld is twijfel over de werking van zo’n simpel tellertje echt niet nodig .

3 opmerkingen:

Budi zei

Mooi stukje gereden! Heerlijk zo vroeg in het jaar met zulk mooi weer een 'rondje' rijden :-)
Even een vraagje: plaatje nummer 4, is dat op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad en zo ja: is dat nieuw asfalt? Of is het maar iets wat lijkt en wat ik graag wil zien, maar niet zo is?

Pé Koomen zei

Hallo,
Deze foto heb ik gemaakt tussen Lemmer en Urk, inderdaad mooi asfalt.
.

rob, nieuwegein zei

Respect hoor, zou willen dat ik daar ook de tijd voor had.