24 maart 2014

Rondje langs de "buitenkant" van Westfriesland










Zalig, zonnig en “wind-arm” zo kan je het weer voor vandaag wel omschrijven, ik heb het tenminste wel zo ervaren. Eerst wat in de wasmachine en dan maar omkleden en even de benen strekken. Naar Friesland ga ik een andere keer wel weer en nu blijf ik een beetje in de buurt, een ritje langs de dijk lijkt me wel wat. Van huis met de weinige wind in de rug en het eerste wat opviel was de opbouw van de boortoren tussen Agriport en Twisk, Matthijs schreef er ook al over in zijn laatste melding op zijn blog. Een beetje inzomen en je hebt een beter beeld van wat men er “uitspookt”. Ik rij zoveel mogelijk buiten de drukte om en ga deze keer weer via Berkhout en Scharwoude naar de dijk, dan door Hoorn de uiterste buitenkant waar het meestal erg rustig is en dan weer de dijk op langs het water. Bij het “natuurreservaatje” aan de binnenkant van de dijk is het een behoorlijk lawaai van de vogels die beginnen met de nesten enz., de gezinsuitbreiding staat op stapel zullen we maar zeggen. Als ik de vogels wat serieuzer bekijk staan er een aantal snippen en kieviten bij elkaar waar ook nog een spreeuw in hun midden wordt geduld, en dat allemaal in de natuurlijke rust van het Noord-Hollandse landschap.Enkele kilometers verder zie ik een man in een kano op het IJsselmeer, volgens mij de man uit Bovenkarspel die ik al meer heb ontmoet en waar ik toen een tijdje mee heb staan kletsen. Op het laatste stukje voor Broekerhaven zie ik 3 paarden aan komen lopen met evenzovele amazones, stoppen en even wachten, het eerste en tweede paard stoppen en gaan in hun “achteruit” de derde komt van achteren en loopt probleemloos langs d Quest en dan volgen de anderen ook, weer veilig verder. Na Enkhuizen wordt het langs de dijk drukker maar dan alleen van de aalscholvers die alweer in grote aantallen zitten te broeden in de bomen vlakbij het water. En bij Andijk/Wervershoof heeft men een nieuw natuurgebied in ontwikkeling waar al heel wat gevogelte rondzwemt, de natuur zit wel goed in N.H,. Door Medemblik nog via een omleiding naar de polder waar ik na 90 km weer bij de “stal” voor de Quest ben aangekomen.

6 opmerkingen:

rob, nieuwegein zei

Pé, gisteren hetzelfde rondje gereden. Alleen dan met de stoomtram, stoomboot en gewone trein. Een boortoren heb ik ook gezien, maar of het dezelfde is betwijfel ik.

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Zoals gewoonlijk weer mooie plaatjes!

Groeten, Adri.

Pé Koomen zei

Hoi Adri
Wat betreft die plaatjes die van wat jij er zelf opzet op je blog zijn ook altijd super.

Pé Koomen zei

Hoi Rob,
Die boortoren zal wel dezelfde zijn want het treintje gaat er redelijk kort langs, ik heb dat ritje/rondje ook al enkele keren gemaakt maar er gaat toch niets boven eigen vervoer per Quest.

Kees Schouten zei

Ik denk dat die vogels geen snippen maar grutto's zijn.

Kees

Pé Koomen zei

Hoi Kees,
Ik twijfelde maar ik denk dat jij gelijk hebt de grutto staat wat hoger op de poten als de snip.