08 mei 2014

Wat "uitzending gemist" laat weten


Vandaag een keer heel iets anders, het gaat wel en niet over fietsen in de Quest. Als ik alles op een rijtje zet is het verhaal ongeveer als volgt. Het is ondertussen al zo’n 4 jaar geleden dat ik de eerste ontmoeting had met Albert van Dijk, op zich niets bijzonders ik kom op mijn tochten wel meer mensen tegen, maar deze Albert of Ab zoals hij zich vaak voorstelt, is iets heel anders. Die eerste keer maakte hij al veel indruk op mij, als je als, toen, 86 jarige nog vol levensmoed zegt, nadat hij had gehoord dat er geen motor in de Quest zat,”: “ Misschien is het wel wat voor mij want over 4 jaar kan ik mijn bromfiets rijbewijs niet meer verlengen” dat verwacht je niet, ik niet tenminste. Hij wilde alles weten over de Quest en ik gaf hem een kaartje met mijn gegevens en hoe hij op mijn blog kon komen om één en ander over de Quest te lezen. Bij dat afscheid vertelde hij “Mijn naam komt ook vaak voor op internet, ga maar eens naar Google en typ dan “van Dijk Buchenwald”. Thuis gekomen heb ik dat gedaan en las dat deze man een overlevende was van het vernietigingskamp Buchenwald, vele verslagen, met kippenvel over mijn hele body heb ik één en ander gelezen over deze man. Later heb ik Ab van Dijk nog een paar keer ontmoet, in de Wieringermeer en laatst nog op de Afsluitdijk en steeds met een onvoorstelbaar optimisme en alle keren krijg ik het advies “In beweging blijven dat is goed voor je” Zo gaan er ook af en toe mails over en weer als we elkaar op afstand wel zijn gepasseerd maar niet hebben gesproken. Gisteren hoorde ik toevallig bij Kees van Hattem dat hij Albert van Dijk in een programma op TV had gezien, na lang zoeken en advies uit Heerhugowaard kwam ik op de gemiste uitzending, de belevenissen van twee overlevenden, indrukwekkend . Ik schrijf dit met verwijzing naar dit stukje geschiedenis dat we ons moeten realiseren dat er nog steeds heel veel onrecht is op de wereld, laten we hopen en er aan meewerken dat zoiets nooit meer zal gebeuren.
Hieronder de link naar  die uitzending waarover ik eerst met Albert heb gemaild en waarin hij te kennen gaf geen enkel bezwaar te hebben als ik dit zou vermelden.

http://www.npo.nl/promo-het-laatste-hoofdstuk/10-04-2014/WO_NTR_514166

5 opmerkingen:

Marcel Tisseur DF315 zei

Diep onder de indruk, kippenvel.

Wilco Pompert zei

Ijzingwekkend

Willem zei

Wat een mooie belevenis Pé dat zijn bijzondere momenten in deze tijd waar bij veel mensen bepaalde emoties in hun rugzakje zit.

De Bobslee zei

Hoi Pé,

Zéér indrukwekkend! Wij hebben er werkelijk geen voorstelling van wat deze mensen hebben moeten doorstaan...........

Groeten, Adri.

Robbedoes zei

Hier word ik zelfs stil van……..
Wat een onmenselijke ellende