20 oktober 2014

De zoveelste ervaring met de wet.














De herfst staat voor de deur zeggen we al maanden maar nog steeds lijkt het zomer, helaas  het gaat nu toch echt gebeuren. De “zuidwester” kan klaar worden gelegd en de laarzen kunnen uit de kast de echte herfst begint morgen zegt men. We wachten af en zolang het goed gaat blijven we fietsen, vandaag een rondje kris kras binnendoor. Dick en Greet waren terug van vakantie dus even naar Bovenkarspel  en dan zie ik verder wel. In Medemblik kon ikniet via mijn vaste route langs de haven, om kasteel Radboud en zo over de dijk richting Wervershoof. Men was druk bezig met snoeien van de bomen en een auto dwars over de weg laat niets aan duidelijkheid over. Verder geen problemen, keren en via de andere kant weer verder. Door de open polder met zijn eigen kwaliteiten richting  “De Streek”. Bij Dick en Greet even bijkletsen en na de koffie weer verder om via Broekerhaven een beetje links en rechts binnendoor te gaan naar Venhuizen en Hem waar Café –Restaurant  “De Roode Leeuw” duidelijk uit de toon valt met twee witte leeuwen voor de deur. Bij de afslag naar de Torenweg staat nog steeds het houten paard met berijder voor de kale toren, een prachtig standbeeld dat glimt in de zonneschijn. Als ik later in Hoorn kom ga ik ietsje verder als gewoonlijk bij de haven en stop achter de Hoofdtoren, een doodlopend stuk naar wat vroeger de gevangenis was, in mijn jeugd bekend onder de naam “De Krententuin” nu verbouwd en omgebouwd tot een multi functioneel centrum met filmzalen, restaurant enz. De lucht is het ene moment zonnig en even later komt er mogelijk weer een bui, gewoon doorgaan dan zie ik wel wat er komt. Eenmaal weer in de polder wordt op een bepaald moment mijn weg geblokkeerd door wat ongerief ten gevolge van een onfortuinlijke manoeuvre van een weggebruiker waardoor een minikraan een onzachte landing had gemaakt op het wegdek, gevolg wat stremming enz. enz.  Toen ik de dienstdoende agent vertelde dat ik zelfs op de weg zou mogen rijden werd dat sterk in twijfel getrokken, mijn conclusie “weer” een agent die de afwijkende regel niet kent, ik krijg er nog bericht van hoe het precies zit, ik ben geen Quad maar een fietser met die afwijkende regel.
 Weinig mensen weten dat fietsen op 3 wielen (of fietsen met aanhanger) breder dan 75 cm het verplichte fietspad niet altijd hoeven te gebruiken. Als de politie je niet wil geloven kun je wijzen op het RVV, H2 paragraaf 1 art. 5 lid 4. C

Ik ben na een kort oponthoud weer verder gereden en kwam thuis na 86 km met weer een ervaring rijker.

1 opmerking:

Belle zei

Die foto van standbeeld met paard en Quest: net alsof het paard in de Quest staat!