09 maart 2015

"Bovenlangs" heen en" onderlangs" terug














Even een “korte” toelichting op een wat langere rit. Omdat ik al lang niet in Oudemirdum bij mijn dochter was geweest werd het de hoogste tijd dus op naar Friesland. Het was nog tamelijk fris vond ik en dan rij ik altijd zonder schuimdeksel  dus bij de start met 1 graad is het even minder prettig om zo te zeggen. Aan het eind van de Afsluitdijk zag ik over het IJsselmeer dat het zo goed als windstil was en maakte de eerste foto van het kerkje aan de rand van de dijk. In Makkum moest ik omrijden omdat er wat groot materiaal op de weg stond dus even zoeken en dan weer vol gas door naar mijn eindbestemming. Om 10 uur zat ik al aan de koffie met cake, heerlijk en onderweg flink gedronken wat ik wel al positief heb ervaren, de thermosbidon met lauw water, prima te doen. De vakantiewoning is bijna klaar en zal straks weer in de verhuur gaan en dan te bedenken dat ze alles zelf hebben gedaan van de tekening tot aan de opbouw, loodgieterswerk, elektriciteit, enz. enz. knap werk hoor.Als ik wegga zie ik dat er nog genoeg “openhaardhout” langs de weg tegenover hun huis ligt.Na de koffie en cake vroeg Bianca ga je onderlangs terug of de gewone route, ik had er zelf ook al aan gedacht maar die vraag gaf net het laatste duwtje, dus onderlangs weer naar Middenmeer. Deze keer maar weer over Urk er liggen nu toch nog geen waterleidingen om zoetwater uit het IJsselmeer te pompen voor beregen van de gewassen. Het ging redelijk maar bij Urk meende ik dat voor de verandering ik ook de fietsbordjes wel kon volgen naar Lelystad, nou dat ging mooi fout omrijden enz. enz. maar uiteindelijk kwam ik toch weer op de juiste weg. Op de dijk naar Enkhuizen liepen nog een echtpaar gans die niet direct opvlogen. Overigens, even dit,  bij Lemmer verdween de zon en in de buurt van Enkhuizen was hij weer terug. In de verkaveling richting Andijk werden de eerste koolplanten alweer aan moederaarde toevertrouwd in de hoop dat er weer dikke bloemkolen uit voort zullen komen. Bij Onderdijk staan net als op zoveel ander plaatsen hele stukken met krokussen in de berm en bij Middenmeer kreeg ik het idee dat daar de berm werd versierd met een auto die het spoor wat bijster was denk ik. Toen ik de teller weer op nul wilde zetten en de GPS bekeek was te zien dat de afwijking minimaal is, over 211 km slechts 410 meter verschil en ergens, ik denk bij het naviduct is het wat harder gegaan zag ik 60,5 km met als eindresultaat gem. 30,5 km wat weer niet schandalig is.


1 opmerking:

Erwin zei

Hoi Pé,

Da's een pittig eind fietsen!

Groet,

Erwin en Tante Lies