09 april 2015

Een rooie route is foute boel.









Bijna werd het een “drama” nu moest ik maar 10 km lopen en was ik al bijna in de polder. Wat, is, was er aan de hand, vorige week bij de terugrit vanaf Texel hoorde ik af en toe een tik ergens in de fiets, mogelijk iets bij de derailleur was mijn eerste gedachte. Afgelopen week alles nagekeken door hier en daar wat open te schroeven maar nergens een afwijking te vinden, dus gewoon fietsen, de tik was en bleef. Gisteravond weer alles open maar nu het achterwiel en de tandwielcassette eruit en weer niets gevonden dus vanmorgen blij van start en een vast rondje gemaakt en me geregeld irriteren aan die tik, omhoog schakelen of naar beneden, niets hielp ’t bleef. Het moest wel een keer fout gaan en inderdaad in Aartswoud begon het min of meer te klapperen en ik kon ook niet meer trappen, niet forceren maar stoppen en lopen. Ik zou hem ter plaatse wel open kunnen schroeven maar zonder extra materiaal doe je niets dus de laatste 10 km lopen en zittend op de rand van de Quest steppend naar huis. Eenmaal thuis het kapje bij de derailleur eraf en tot mijn verbazing is er niets verkeerds te zien, waar nu zoeken ? De schermkap voor de ketting weghalen en tot mijn verbazing zie ik een stuk tandwiel op de ketting liggen, zou er dan een stuk uit de cassette zijn gebroken ? Weer het wiel eruit en de hele handel open tot ik de cassette in handen had, weer geen gebreken aan de tandwielen, wat nu. Dronten voor de 2e keer gebeld en aan Allert uitgelegd wat er loos was en wat ik tegen gekomen was, een stuk tandwiel. De enige mogelijkheid volgens Allert zou het steunwiel onder de stoel kunnen zijn, dat tandwiel breekt een heel enkele keer, inderdaad dat was het probleem. Alles weer in elkaar zetten en gelukkig had ik nog een oud type tandwiel en met een paar nieuwe ringen is het voorlopig opgelost. De nieuwe uitvoering wordt vandaag nog gepost en als die er is gaat de omwisseling plaats vinden.  Zo zie je maar wie wat bewaard die heeft wat, ik was blij met het oude tandwiel en na die 95 km van vandaag en later nog een proefritje ben ik weer dik tevreden. Het totaal staat ondertussen op 76.050 km en nog steeds alles met plezier weggetrapt.

3 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Dag Pé,
Als die weer een tandkrans heeft van aluminium, gaat ie mogelijk weer kapot. Ik zou maar voor een stalen tandkrans gaan.
Groeten,
Wim

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Hoi Pé,
"Een enkele keer" is wat zacht uitgedrukt. Mijn eerste tandwiel daar ging 45 Mm mee, de vervangers sneuvelden om de 2 a 3 duizend km! Na drie stuks was ik het zo zat dat ik een stalen tandwiel heb gemonteerd. Het drie keer "crashen" had echter zoveel speling rondom gecreeerd, dat op een gegeven moment het tandwiel met as en al eruit ging. Nu heb ik de flensjes van het tandwiel weggehaald, nieuwe bevestiging gemaakt en de ketting wordt met een vast gootje op z'n plek gehouden. Geen o-ringen meer en geen gedonder meer!

rob, nieuwegein zei

Pe,

Vandaag was ik ook aan de beurt met dit zelfde geintje. Ik heb ook al een tijd last van een tik in de fiets als hij uitrolt. Ik kan er maar niet de vinger opleggen waar het vandaan komt. Vanmiddag bij het naar huis fietsen kraakte er iets tijdens het optrekken. 15 kilometer voor huis was het helemaal mis en kwamen er onheilspellende geluiden uit het vooronder. Bij mij ligt het tandwiel ook in twee stukken in de fiets. Morgen maar even bellen voor een nieuw exemplaar.