26 mei 2015

Een rit door en langs Agrarische velden














Wat vliegt de tijd, zo is het weekend en zo is het weer voorbij en nog wel een zondag extra. Het lag in de bedoeling om vandaag even via Zwaag te gaan en daar voor zover dat in mijn vermogen ligt een paar familieleden te helpen met wat hedendaagse gebruiksartikelen die de naam DVD-speler, Ipad, scanner enz. dragen dus na het ochtend ritueel eerst de rechtervoorband vervangen, hij stond “plat”. Bij controle net naast het ventiel dus vervangen i.p.v. plakken. Dan van start omdat ik eerst de buien heb afgewacht ga ik tegen half 11 van huis. Ja en dan komt het weer de affiniteit met de landbouw, inderdaad Belle, weer zoiets, nu geen wintergerst die in de herfst gezaaid was en ondanks het koude voorjaar toch al in de aar stond wat er op wijst dat de natuur z’n gang wel gaat, maar het land klaarmaken en het meteen planten van enkele hectaren ijsbergsla die straks weer machinaal zal worden geoogst. En enkele kilometers verder zie ik al flinke percelen aardappelen waarbij ik vorige week hoorde, van een aantal ex-collega’s, dat bij Agrico zo rond 20 mei de laatste pootaardappelen zijn verladen voor Oezbekistan, het cirkeltje draait zo weer helemaal rond. Bij Opperdoes is men nog druk bezig met de vernieuwing van de kruising en ook bij gemaal Lely is onderhoud nodig gezien de grote hijskraan naast het gemaal. In Medemblik is het druk vanwege de zeilregatta en zo kom ik in Wervershoof en via Zwaagdijk naar Zwaag. Alles is al bijna opgelost als ik arriveer, de DVD werkt weer en de scanner is in no-time ook gebruiksklaar. Na de lunch door naar het tweede adres en daar stuit ik op het probleem dat het password voor/van de gebruikster niet meer voor handen is, ja en dan ben ik ook leek en kan niet verder helpen. Ik ga later door via Hoorn en dan naar Enkhuizen waar ik langs de dijk op één van de drie kleine strandjes  nogal wat zwanen zie die het druk hebben met elkaar. Dan door Enkhuizen en bovenop de dijk naar Andijk waar druk wordt gesurfd terwijl bij Medemblik door in te zoomen een heel aantal kleine zeilbootjes is te zien die klaar liggen voor de start van een wedstrijd. Als ik thuis kom staat de teller voor vandaag op 91 km, heerlijk ritje met veel zon en ook veel wind die geen nadelige situaties heeft doen ontstaan.

.

Geen opmerkingen: