27 mei 2015

Het liep weer eens uit de hand














Het liep weer een beetje uit de hand vandaag, het lag in de bedoeling om een kort ritje te maken maar het werden er toch nog weer 142, echte kilometers. Zo maar een richting nemen en dan zit je onverwachts in Hoorn en toen bedacht ik dat ik wel weer eens een keertje rondje Marken zou kunnen maken. De eerste foto-stop is bij de rotonde richting Berkhout, waar 2 stukken van een boom, maar dan op z’n kop zijn geplaatst, het zal wel kunst worden genoemd. En later bij Schardam, ooit stond hier een bouwval maar wat er nu komt is zeer exclusief te noemen, rond en naar achter aflopend, als het klaar is zal ik t.z.t. wel weer een foto maken. En dan kom ik via “De Dijk” in Volendam richting Katwoude en zo door Monnickendam op de dijk naar Marken. Als ik het dorpsgrensbord  van Marken ben gepasseerd zie ik een concurrent van de velomobiel, een klomp op wielen. Ik neem de weg rechtdoor en ga vanaf de vuurtoren linksom daar is het “fietspad” nog enigszins redelijk berijdbaar met de Quest, helaas voor het zover is, is alles weer anders. Kort voor “Het “Paard van Marken”, (de vuurtoren) haal ik een auto in die mogelijk de weg kwijt is want dit is verboden voor auto’s. En aan het eind komt het, een meneer die voor de auto reed ging geen millimeter opzij zodat de mevrouw met de auto niet kon passeren en aan het eind begon hij meteen uit te varen tegen die mevrouw, min of meer vermakelijk. “Je mag hier helemaal niet komen, ik zal de politie bellen” was het eerste wat hij zei, allerlei opmerkingen van “trut” en “wijf” vlogen door de lucht. En die mevrouw zei: “Meneer ik heb een ontheffing, ik woon hier al jaren, maak U niet te druk” maar de arme man was voor geen rede vatbaar en bleef maar “mekkeren”. Ik heb nog even met deze mevrouw, Liliane Spijker die samen met haar man Thijs sinds 2003 het bewoners echtpaar vormt, een alleraardigste dame, zonder meer, maar ja mensen, en vooral die meneer op de fiets,  zijn niet allemaal gelijk. Toen ik linksom ging stond er een machine over het fietspad waarmee metingen werden verricht op het fietspad dus keren en via dezelfde weg terug. Met een beetje links en rechtsom kom ik via wat kleine dorpjes dicht bij Amsterdam en neem dan de weg richting Purmerend om weer thuis te komen, het fiets net als altijd heerlijk, zonnetje bij vlagen, ietsje wind, super allemaal. Bij Middenmeer staan een paar mannen dwars over het fietspad met kaarten en GPS en kijken of er borden  staan waar ze wat wijzer van kunnen worden, helaas die staan hier niet. Stoppen en vragen of ik kan helpen, ze zochten de weg naar de Afsluitdijk ze moesten naar Leeuwarden. Wat blijkt, ze zijn gestart in Parijs, komen uit Zweden en zijn bezig met een lange fietstrip vanaf Parijs via Kopenhagen en weer naar huis in Zweden, knap hoor vooral met al die bagage.Ik was dus na 142 km weer binnen voor een douche en een bakkie.

Geen opmerkingen: