03 juni 2015

Gaan onze "Zuiderburen" onderwijzen in de Quest ?








Het ging goed vandaag, wel wat wind maar af en toe de zon erbij maakt alles meteen zomers en dan een “op en neertje” naar Oostzaan past prima in het programma. Tiny had vandaag oppas-dag en er was iets met één van de fietsen van de jongens dus het zou een combinatierit kunnen worden waarbij het nuttige met het aangename wordt verenigd. Van start zo rond een uur of 9 meen ik en dan richting Hoorn en Purmerend, in Purmerend erger ik me alle keren weer aan die belachelijke “prestige” brug, een kosten verslindend object ontsproten uit het brein van iemand die geen begrip heeft van kosten als een ander er voor opdraait. Na Purmerland neem ik de route door “Het Twiske” het mooiste natuurgebied in de buurt van Oostzaan/ Zaandam. In één van de bochten moet ik inhouden voor de “familie Zwaan”, “Pa Zwaan” zet meteen zijn verenpak op om mij bang te maken, geen last, ik ga meteen weer verder. In “Het Twiske” raak ik toch even van de juiste route af en moet keren om weer verder te kunnen fietsen. In Oostzaan is er meteen koffie en na een paar bakkies ga ik even naar de fietsen van de jongens kijken, het achterwiel wat naar achter zetten, de ketting erom leggen en smeren en alles is weer oké. De “mannen” komen mij enthousiast begroeten als ze uit school komen en even later zitten we aan tafel en eten een broodje waarna ik mijn padje weer ga inkorten. Als ik bijna Oostzaan uit ben bedenk ik dat ik ook wel een beetje om mag rijden en sla af richting Zaanstad om via de “Zaanse Schans” mijn weg te vervolgen richting Middenmeer. Een hele groep ganzen steekt het fietspad over en ze zwemmen in “colonne” snel uit mijn buurt. Bij de “Zaanse Schans is het niet overdruk  en ik draai er vlot doorheen. Aan het einde hoor ik iemand een opmerking maken en ik stop even, het zijn twee onderwijzers uit België die het één en ander wilden weten over de Quest. De mannen zijn hier met een klas van 22 kinderen en we staan zodoende even te kletsen. Ze vinden het echt een super “ding” en de, naar ik aanneem, oudste is toch sterk van plan om t.z.t. met zo’n ding naar school te fietsen, nu doet hij dat ook al alle dagen op een gewone fiets of racefiets , dat weet ik niet precies. Wel weet ik zeker, dat als hij overgaat tot de aanschaf van een Quest dat hij verkocht is en nooit meer om zal kijken naar z’n racefiets. We vervolgen ieder onze eigen weg weer en ik ga richting Wormer en Jisp enz. om  via Alkmaar naar huis te gaan waar ik 126 km zie staan op de dagteller, een leuk ritje was het weer, echt genieten.

Geen opmerkingen: