06 augustus 2015

Ladies day








Vandaag is het “Ladies Day” of gewoon op z’n West-Fries “Vrouwendag” wat wil dat zeggen. Vandaag heeft Tiny met haar zussen en schoonzussen een dag zonder mannen en dat wordt uitbundig gevierd. Voor zover je van uitbundig kan spreken, beginnen met koffie en gebak dan naar één of ander evenement later thuis “borrelen” en vervolgens allemaal samen uit eten, deze keer naar “Stoer in de Beemster”. Dus geen mannen, ik ben er vandaag meteen maar heen gefietst om de koffie en gebak te keuren en dat was allemaal geweldig lekker dat kan ik je verzekeren en langzaam druppelt de visite binnen. Jammer dat om gezondheidsredenen er enkelen ontbreken maar omdat er verder geen manvolk bij hoort te zijn ben ik maar weer snel opgestapt met de wetenschap dat ik vanmiddag zo tegen “borreltijd” weer ten tonele mag verschijnen om de dames van een natje en droogje te voorzien zoals dat zo mooi heet. Mijn ritje voor vandaag zal dus niet lang worden even heen en terug en een ietsje om. Op de heenweg moest ik een poosje wachten op de bomen en takken “versnipperaar” die op de Oostdijk bezig was maar dat verliep verder vlot. Na de koffie enz. bij Tiny ben ik via De Rijp weer op Middenmeer af gegaan en zag onderweg dat gelukkig nog heel veel echt Hollands zwartbont vee in de wei liep. Op afstand leek de kerk van De Rijp ook wel een gewild foto object en na De Rijp nog even een glimp opvangen van de beeldentuin van Nic Jonk in Grootschermer Omdat de snelheid elke keer als ik een blik op de teller wierp nogal aan de hoge kant zat voor mijn doen concludeerde ik dat het wel haast windstil moest zijn, inderdaad geen windmolen leverde energie op op dat moment en in de sloten waren ook geen golfjes te zien. En als laatste zag ik een boer druk bezig met zaaien in de oogstmaand, de tijden veranderen dus echt, ook na 95 km.

1 opmerking:

liggende fietser zei

De tijden veranderen wel. Maar toch iets anders dan jij laat uitschijnen.
Het is eerder omgekeerd, tijdens de oogstmaand wordt minder gezaaid dan vroeger.
Vroeger werden veel voedergewassen (oa rapen) na de oogst van tarwe en gerst gezaaid.

Nu is dat veel minder.
Hier in België (rond Gent) heb je de laatste jaren meer en meer groenten zoals erwten en bonen op de akkers staan.
Deze staan daar ook zeer tijdelijk en na de oogst wordt dan wel eens nog andere gewassen gezaaid.
Maar het zijn geen voedergewassen meer. Wat ze erna kunnen zaaien daarvan ben ik minder op de hoogte.

Ik ben alweer 24 jaar geleden uit de landbouwsector gestapt en wij hadden thuis nog een traditioneel landbouwbedrijf.
Melkvee, aardappelen en tarwe als akkerbouw en daarnaast een professionele konijnenkwekerij.
Wij teelden geen groenten, het begon pas opgang te krijgen toen ik de landbouwactiviteit staakte.