17 maart 2016

Bos en duin rit met veel zon










Het was vandaag een bos en duin rit, een omgeving die wel op m’n verlanglijstje stond om daar binnenkort weer eens langs te gaan maar door het buitengewoon mooie weer kwam het er wat eerder van. Na de laatste “etappe” in de tuin met goed gevolg te hebben afgelegd leek me de tijd rijp om me weer te “vermaken” met een uitstapje in de Quest. Via de Schagerweg, waar ik Jan Geel tegenkwam en die ik even heb gesproken, ben ik richting Callantsoog gegaan en dan linksaf naar St.Maartenszee en Petten. Ik ga rechtsaf door de duinen achter het reactorcentrum van Petten om, een fietspad dat op en neer gaat met even zovele bochten. Af en toe ontwaar ik de “blanke top der duinen” een hoop verwaaid zand en zo kom ik bij Petten uit waar ik het nieuwe fietspad richting Hargen neem. De laatste keer was het nog afgesloten omdat er voetpad werd aangelegd, alles is nu klaar en aan de landzijde zie je hier en daar het steenmotief van de “oude” Hondsbossche zeewering en rechts zie je af en toe de zee, ik vind het niet zo spannend meer als voorheen, toen reed je langs het water en dat kon best wel eens “woest” zijn. De strandjutter staat nu op z’n nieuwe vaste stek en zal nooit geen hout meer meesjouwen, het is allemaal te ver weg en hij is zeker 300 meter meer naar zee toe verhuisd. Ik ga verder en neem op een bepaald moment de afslag richting Bergen aan Zee en door de duinen en bossen kom ik daar terecht om meteen mijn weg te vervolgen richting Egmond aan Zee, heerlijk op en neer tot ik even af moest remmen voor diverse ruige beesten, Schotse Hooglanders. Er waren meerder fotograven bezig, het blijven bijzonder beesten. Kort voor Egmond aan Zee ben ik linksaf gegaan om via Alkmaar de kortste weg naar huis te nemen wat toch nog resulteerde in 94 km.

1 opmerking:

Wilco Pompert zei

Hoi Pe, die tweede en derde foto vind ik goed geslaagd.