21 april 2016

En toen was hij weer fluister stil

140 km 

Versleten rubberringen van het kettingwiel onder de stoel

Een mooi gewas


Als het gras gemaaid is

Handbediening eerst hij

..... en toen zij.

De mannen uit Alkmaar goed voor 100 km

Concurrentie met elektrische ondersteuning 

Het is vandaag een dag waarop er heel veel werk verzet kan worden, niet te warm veel zon en allemaal blije mensen om me heen, nou ja om me heen ik ben maar alleen op dit moment maar je weet nooit wat je onderweg allemaal weer tegen kan komen. Ik zal eerst de rubberringen vervangen die om het kettingwiel zitten er komt de laatste tijd wat meer lawaai onder uit de fiets, een klusje van 10 minuten. Het plan is om bij Tiny het gras te maaien en te verticuteren dus op tijd naar Zuidoostbeemster. Ik weet dat ze niet thuis is maar ik red me wel, het maaien valt tegen, de Beemster klei is nog erg nat en met enige moeite kom ik rond met de maaier. Het verticuteren wordt niks dan moet het eerst goed droog zijn dus besluit ik om dan maar een “cadeau rondje” te gaan fietsen, de dag is nog jong. En zo ga ik richting Kwadijk en Edam om met een ommetje over de Monnickendammmerjaagweg in Volendam de dijk op te fietsen, de naam van die weg is bijna net zolang als de weg zelf. Ik weet dat het over “De Dijk” in Volendam voorzichtig en langzaam gaat, geen punt auto’s rijden hier niet en gevaarlijk is het zeker niet. Een perceel tulpen dat mooi rechtop staat en de naam van “Lustige Witwe” draagt neem ik toch nog maar even mee. En zo ga ik langs de dijk richting Hoorn, via mijn vaste route kom ik bij de ophaalbrug, nog nooit heb ik die omhoog zien staan en nu dus wel, nog helemaal met handbediening, twee “brugwachters” een meneer en een mevrouw wisselen elkaar af en zo sta ik even te wachten en toen het me lang genoeg had geduurd ben ik maar omgereden. Op de dijk richting Enkhuizen passeer je af en toe een fietser of wandelaar ook twee mannen op de racefiets haal ik in. Hier blijkt het enorme voordeel van de Quest, tegenwind is 36-37 km helemaal geen punt en zo “vlieg” ik de heren voorbij om ze later in Enkhuizen bij de visboer nog even te spreken. Ze komen uit Alkmaar en maken een rondje van 100 km, de man die op de dijk tegen de wind in op kop reed gaf aan het onvoorstelbaar te vinden dat ik met zo weinig inspanning hun voorbij ging alsof ze stil stonden. Ik heb het laatste stukje naar Middenmeer nog even onderbroken in Andijk, daar zag ik een oude schoolmaat, Piet Schuitemaker, langs de weg zijn grasmaaien en omdat het met Ria, zijn vrouw,  verre van rooskleurig is ben ik even gekeerd en van de dijk af gestopt, we hebben even staan kletsen. Ondertussen zag ik de mannen uit Alkmaar op de dijk langs gaan. Thuis gekomen stond de teller voor vandaag op 140 km en op de GPS was het 180 meter meer. De totaalstand is nu 90.700 km met deze Quest.

1 opmerking:

Wilco Pompert zei

Hoi Pé, ik vind het bijzonder dat jij altijd in half Noord-Holland kennissen tegenkomt! Ik zou ze gewoon voorbij gesjeesd zijn.