19 april 2016

Op en neer naar "Het Paard"













Alle dagen zijn feestdagen voor mijn gevoel, weer zo’n heerlijk ritje gemaakt. Als eerste vanmorgen de stofzuiger uitgeprobeerd in huis, ik kan jullie gerust stellen hij deed zijn werk nog voortreffelijk. En vervolgens de beloning, omkleden na een bak koffie en op naar Blokker, naar zus Ria, haar man zou 70 zijn geworden maar is helaas enkele jaren geleden onverwacht overleden dus zo’n dag heeft een apart plaatsje en dan mijn rondje “afmaken” . Ja en wat is dan afmaken als je vanaf Middenmeer net in Blokker zit, het is een ietsje uit de hand gelopen laten we het daar maar op houden. Toen ik in de fiets stapte was er een duif die versterkende middelen zocht om weer thuis te komen, hij had genoeg ringen om de poten. En toen ik na Blokker bij “De Hulk” reed zag ik dat de weg weer open was, het viaduct is opgeruimd en wordt vermalen. Ik kreeg in mijn hoofd om rondje Marken te doen het is zulk mooi weer en dan moet je genieten. Ik neem de weg vanaf het dorp richting “Het Paard” de rechterkant langs het water is slecht voor je botten en de fiets en later linksom is redelijk tot goed, een lekker rondje. Het is hier en daar druk maar met een omweg weet ik de drukte mooi te ontwijken en kom zo weer op de doorgaande weg naar het “vaste land”. Als ik later door Monnickendam ga stop ik bij het standbeeld van de monnik en vraag aan een inwoner van Monnickendam wie of wat dit beeld voor betekenis heeft. Het staat er sinds 2013 en de eerste bewoners van Monnickendam waren volgens de overlevering monniken, dus dit moet één van de eerste bewoners voorstellen, gewoon een monnik  naar de naam van deze plaats, Monnickendam. Ik ben “gerust gesteld” met deze kennis en vervolg mijn rit, achter Schardam ben ik nog even gestopt en heb een foto gemaakt van het in aanbouw zijnde gemaal met alles erop en eraan. Op de laatste foto tot slot is op achtergrond het niet in gebruik zijnde kerkje van Schardam nog te zien. Als ik thuis ben heeft de teller er voor vandaag weer 140 km bij gedaan, het blijft leuk.

1 opmerking:

de Compagnie van Brederode zei

Dag Pe. De monniken hebben de Monnikenpolder drooggelegd. Groeten Kees.