28 juni 2016

Slechts twee flinke buien







Vanmorgen zeer enthousiast begonnen om de tuin weer wat op orde te brengen maar omdat het weer niet helemaal maar zat, was ik al vrij snel klaar en heb ik me maar omgekleed in een sportievere creatie. Even op en neer naar de “Zuidoost” ik heb Tiny al een aantal dagen niet gezien dus een goede reden om die kant op te gaan. Het is bijna windstil en de grasdrogerij laat de “stoomwolk” recht omhoog gaan en bij Nibbixwoud staan de ranonkels volop in bloei. Ik kwam daar terecht omdat ik om moest rijden. Langs de “Rijke Wijzend” stonden mooie aronskelken in bloei dus even stoppen voor een foto. En dan komt de wraak van boven, die enkele bui van vanmorgen kreeg ik, en niet te kort, wat een tegenvaller. Enkele kilometers verder schijnt de zon en als ik bij Tiny aankom snapt zij niet dat ik regen heb gehad, “Hier is het de hele morgen zonnig en ik zweet er gewoon van” ja dat krijg je als je zo’n grote tuin flink onderhanden neemt. Maar gelukkig had ze tijd voor koffie en daarna hebben we samen nog wat gerommeld met wat plantjes. Zo rond een uur of één ga ik weer richting Middenmeer via Middenbeemster en dan op Avenhorn af waar hard wordt gewerkt om de bollen te oogsten, heel anders dan vroeger, nu de “bollennetten” ophalen waardoor de bollen ook binnen komen. Heel vroeger toen ik nog bij mijn vader bezig was stonden de tulpen nog op “bedden”, regels van 1 meter dwars op een z.g. bed met een hakmes, 3 klappen de bovenlaag eraf en dan nog 3 klappen om de bollen los te breken uit de grond, de tijden zijn veranderd, gelukkig maar. Onderweg nog even een flinke bui en vervolgens in Middenmeer vaststellen dat het vandaag 90 km is geweest.

Geen opmerkingen: