14 september 2016

Met een vriend praten over, waar niemand aan ontkomt






Na de banden ervaringen van dinsdag was het vandaag weer een bijna normale dag, behalve dat ik vandaag op verjaardag visite ben geweest. Zwager Arie gaat mij 10 jaar voor en werd vandaag 86 jaar. Het weer is nog steeds ongekend dus met de fiets er op af, het is maar goed 20 km dus dat maakt het niet moeilijk maar wel het tempo. Ik wil daar niet aankomen, drijfnat van het zweet, dus ik moet me 20 km inhouden en dat valt niet mee. Telkens op de teller kijken dat ik niet boven de 30 km kom, het is maar ten dele gelukt maar gelukkig zaten ze buiten dus geen problemen met natte kleding. Zo rond 12 uur, half één ben ik weer opgestapt en heb mijn rondje volgemaakt via Hoorn en Enkhuizen, zeg maar, de vaste route. Het gaat allemaal super goed maar het is wel merkbaar dat de “grijze golf” bezig is aan de tweede ronde van vakantie houden, waar ik ook fiets overal zie ik mensen met, ik noem het altijd maar “een GPS op het stuur”, het digitale metertje wat aangeeft hoeveel energie er nog in de accu zit enz. enz. Na Enkhuizen krijg ik de wind weer wat mee en het “vliegt” er over, opletten want overal komen er tegenliggers die weleens niet zo stuurvast zijn. Bij één van die tegenliggers zie ik een bekende, “Hoi Piet” en door ons beiden wordt er geremd, Piet Schuitemaker waar ik ooit mee op de tuinbouwschool  zat en in diezelfde periode ook samen de Handelsavondschool hebben afgemaakt. We staan even te kletsen en dan vooral over de afgelopen periode waarin Piet alleen kwam te staan, Ria is enkele maanden geleden overleden en dan zit je in een rot periode die ikzelf ook heb ervaren. Het gesprek wordt steeds diepgaander en we besluiten erbij te gaan zitten en zo hebben we daar zeker wel een half uur onze gevoelens over en weer kunnen uiten. Zo zie je maar, net wat ik vaak zeg, je beleeft altijd wel wat onderweg ook de normale dingen van het leven waar niemand aan kan ontkomen. Na verloop van tijd stappen we allebei weer lachend op en vervolgen onze weg in de wetenschap dat dit niet onze laatste ontmoeting was. En dat allemaal na slechts 83 km. en een totaal van 96.138 km met deze fiets.

Geen opmerkingen: