08 september 2016

Mijn vriend van langs de weg, Albert van Dijk.

Op en neer naar Kampen

Verzetskruis van Albert van Dijk

Albert in zijn hoekje

En rustig bekijken hoe de Quest weer startklaar wordt gemaakt

Cornelis Lely in Lelystad

Start vanaf de sluizen richting Noord-Holland

Voor kenners een vertrouwd beeld.

Het weer is goed en de conditie lijkt redelijk om even op en neer te gaan naar Kampen en weer een keer op bezoek te gaan naar “Mijn vriend van langs de weg”, Albert van Dijk. Alles lijkt mee te zitten, nergens bruggen die oponthoud geven en de “windzak” lijkt leeg voor vandaag het loopt allemaal gesmeerd. Als ik de brug bij Lelystad ben gepasseerd ga ik eerst even bellen, veronderstel dat Albert niet thuis is anders ga ik een rondje Oostvaardersplassen doen. Maar er wordt opgenomen en Albert zegt dat hij alweer thuis is, later krijg ik te horen dat het zonlicht hem te scherp is, hij was al onderweg geweest naar Nordhorn in Duitsland maar durfde het niet aan, “Ik moet goed kunnen zien en die laagstaande zon speelde mij parten” dus zo was hij weer thuis. Ik heb me omgekleed want mijn plunje was behoorlijk nat van dit eerste stuk en ondertussen zorgde Albert voor koffie en een broodje, geweldig wat een kerel, ik mocht kiezen of leverworst of zoute haring, het smaakte prima dat broodje leverworst. We hebben een tijdje zitten kletsen over ons beider verleden en daarbij kwamen onze overleden partners zeer nadrukkelijk ter sprake. Ook de afstanden die deze man op 92 jarige leeftijd nog bijna dagelijks aflegt op zijn “bromscooter”, ongelofelijk bijna 1.000 km per week ja je leest het goed duizend kilometer per week. Na het tweede bakkie heerlijke koffie ben ik weer opgestapt om de thuisreis te aanvaarden, eerst nog even een paar foto’s maken van o.a. zijn verzetskruis en Albert rustig in zijn hoekje op de bank en later zittend op de vensterbank als ik de Quest weer in heb geladen. Ik heb bewondering voor deze man die Buchenwald overleefde en nog in zo’n conditie is.  Hij was blij dat ik weer een keer langs kwam en vond het jammer dat ik alweer vertrok richting N.H. maar ik moet nog 95 km fietsen dus gaan met die “banaan”. In Lelystad is een kleine omleiding en dat bracht me langs een ander standbeeld van Cornelis Lely op de hoek van de Lelylaan hoe kan het ook anders. Dan de dijk op met een blik over het IJsselmeer en als ik thuis kom na 193 km is er een speciale vlinder die me op heeft gewacht.

Geen opmerkingen: