09 november 2016

Koud dus kort



De haven van Medemblik uitbaggeren

"De Beste stuurlui" bij de haven van Medemblik

"De Dijkwerker" in Onderdijk


Paulus Potter in Enkhuizen

"De aardappelteler" in Emmeloord bij het Agrico kantoor

Het is koud en of het nu waterkoud is of gewoon “hufterig” koud ik weet het niet maar geef mij maar wat hogere temperaturen. Ik keek op de huiselijke “weervoorspeller” en zag dat het net aan 3,5 graad  was en bij thuis komst was er al een hele graad bijgekomen, nee niet mijn weer. Wel even in de fiets want Albert van Dijk waarschuwt mij ieder keer “Pé blijf in beweging da’s goed voor je” en hij is ondertussen al 92 jaar dus probeer ik zijn goede raad op te volgen. Eerst richting Wieringerwerf en onderweg bedenken dat ik wel naar Wervershoof kan gaan via de Medemblikkerweg en zo kwam ik inderdaad bij het havenstadje  aan de rand van de polder bij het IJsselmeer. Over een stukje voetpad naar de “Beste Stuurlui” één van de vele kunstwerken van Jan van Velzen uit Onderdijk . De schepper van dit soort herkenbare kunstwerken heeft heel wat van zijn werk langs de weg staan, zo staat er naast de kerk in Onderdijk “Moeder en kind” en iets ver de bekende “Dijkwerker”, op Zwaagdijk een meisje met een bal, in Medemblik dus de “Beste stuurlui” en ook in Enkhuizen bij de Dromedaris de “Paulus Potter” en dan niet te vergeten “De aardappelteler” bij het hoofdkantoor van Agrico in Emmeloord, mijn vroegere werkgever. Maar goed, het is geen kunstroute maar gewoon een stukje fietsen, via Wervershoof en Zwaagdijk weer bijgestuurd om via Wognum  weer op de thuisbasis aan te komen na 55 km.

Geen opmerkingen: