02 november 2016

Langs "De Heidense Kapel"










Ik had gisteravond voor mezelf al min of meer besloten dat er deze week weinig of niets meer van fietsen zou komen, ik ben en blijf een mooi weer fietser, maar in de loop van de morgen heb ik dat eerst maar bijgesteld. Eerst in huis aan de slag, een niet alledaagse klus, gordijnen wassen, alle haken er eerst afhalen en daarna in de wasmachine, ze hingen na verloop van tijd weer nadat ik de ramen binnen en buiten meteen maar heb “gelapt”. (gewassen). Het regende af en toe een beetje maar nu ziet de lucht blauw dus tijd voor ontspanning na inspanning dacht ik. Als eerste nog een keer langs Tussenweg 13, men is net bezig om het bruggetje weg te halen, de rest ligt op een (“puin”)hoop, de woning, de schuur en de kippenstal, het is allemaal verleden tijd. Dan door richting Medemblik en langs de dijk langs gemaal Lely waar de vlaggen strak staan. Op naar Den Oever en via de haven door de coupure naar Oosterland waar de kerk een opvallend beeld vormt aan het begin van het dorpje. Iets verder kom ik bij Stroe een nog kleiner gehucht maar wel met een speciale kerk, “De Heidense Kapel”. Het bouwwerk is door vrijwilligers de afgelopen maanden tot stand gekomen en is nu ook van binnen te bewonderen, het ziet er allemaal super mooi uit en bij het poortje aan het begin staat een bord met een uiteenzetting van het hoe en waarom dit bouwwerk weer in ere is hersteld. Het plan was om via de “Korte Afsluitdijk” verder te gaan maar een aantal buien heeft mijn besluit drastisch bijgesteld, de kortste weg naar huis, en zo was ik na 56 km weer binnen.

Geen opmerkingen: